fredag 23 januari 2009

Träning ger resultat!

.
Idag har jag fått sova ut, va skööönt!

När jag tränar Wilmer så brukar jag be han göra lite agility övningar..
Hoppa zick zack över ett lågt parkerings staket tex.
Hoppa upp på nån bänk, stol eller liknade och sätta sig där och sen lyfta tassen..
DÅ får han belöning. Ska vi gå på agility kurs
så är det bra att små börja lite hemma tycker jag.

Ibland så tar han ju initiativet själv till att hoppa upp nånstans och stå med tassen i luften ;)
Där står han då och väntar in godis, fast jag ju inte bett han göra nått alls.
Nu skulle han upp på köksstolen, utan att jag sagt något....
Han irrade runt nedanför stolen för att det låg en massa på stolen såg han..
Men sen hoppade han ändå upp på allt som var på stolen!
Det var hans ryggsäck som vi har då vi är i tex skogen och sen något klädesplagg..
Han försökte få plats ovanpå allt detta i stolen, men fick sen hoppa ner igen..
Då sprang han istället in i sovrummet som är intill köksdelen och la sig på sängen.
Jag ber honom ibland att hoppa upp på sängen nämligen, så nu gjorde han det.

Jag fick ta bort det som låg på stolen, och bad honom sen att hoppa upp på nytt!
Hehehe såg lite kul ut när han prompt skulle sitta på stolen, fast det var grejer! ;)




Hos veterinären igår så var han MKT duktigt!
Han tyckte verkligen om Åsa som hon hette. Slickade henne massa på händerna.
Hon var dessutom mkt förtjust i just sheltien och har länge funderat på att skaffa en tik.
Inga problem att få Ta i Wilmer, han satt bara där så snällt!
Han hade visst blåsor på tredje ögat, därav hans irritation.
Tydligen var detta vanligt bland unghundar, men hans bestod lite längre.
Han fick salva som ska tas i ögat i 14 dagar.
Resultatet kommer att synas med tiden, innan 14 dagar gått alltså.

Hon, Åsa tyckte sååå mkt om Wilmer och han var så duktig att jag blev stolt!!
Han skällde inte på NÅN och mkt är tack vare att jag socialtränar honom!
Jag tar ju med honom till Drottninggatan ett par kvällar i veckan.
Där tar jag en promenad genom hela Drottninggatan då affärer och köpcenter stängt.
Typ strax efter kl 19 blir det alltså, stänger ju 19.

Meningen är att han ska vänja sig vid mkt människor, men ändå inte FÖR mkt på en gång.
Och då centrum stängt, så är det ju fortfarande massa folk kvar,
men inte så mkt som dagtid.
Det är även massa ungdommar som "hänger" runt i stan och det är
utmaning för Wilmer som inte tycker om barn och ungdommar för mkt.
Han tycker dom låter för mkt, rör sig för mkt osv.
Han gått raska promenader i centrum efter stängning precis, som sagt.
Och detta har resulterat i att han inte bryr sig lika mkt om förbi gående längre.
Han är lugnare och vänligare, men ändå har vi mer kvar
och måste fortsätta denna social övning hela tiden. Kan inte bli annat är bättre!
.

2 kommentarer:

Hemmet Är Min Borg sa...

hej wilmer ,va söt de klart du ska flörta me tjejera vet du,

Hemmet Är Min Borg sa...

snart kommer mommo me goa köttbullar till dig igen, dem gillar du