måndag 5 januari 2009

"Hallux valgus"

.
Jag vet nu varför jag har en ben knöl som växer ut på min vänstra fot.
Det hela heter visst Hallux valgus och är både ärftligt och även kan bli av fel skor..
Jag har ju speciellt på mina skridskor haft ett hel**te för skon passar superbra,
men den utväxta knölen "får inte plats" och dessutom gör förbannat ont!
Tänkte på operation så jag får bort knölen innan den ev växer ut ännu mer!


Bra info sida om Hallux valgus, finns.. här!






Min knöl växer inte riktigt ut så långt upp som på bilden.
Den växer mer i mitten av fotens profil så att säga.
Det var i en tråd på nätet som jag hittade någon som skrev om sin operation..
Hon skrev så här i svar till någon annan som undrade om Hallux valgus:



Hej

Jag har opererat båda fötterna. Ja, enbart lokalbedövning.
Efter operationen så hoppar man ner från op.bordet och går hem.
De sågar av en del av benet (du får ha musik i cd), sen bänder dom och joxar med foten.
Det gör inte ett dugg ont _men_ bedövningen är för djävlig
(ursäkta språket men det är det ända ors dom passar).
Efter op. gör det väldigt ont i ett par dagar. Man går på foten om än lite snett.
Påverkar inte graviditet om det inte är på slutet av grav. då skulle jag avstå
för det blir för tungt för foten, och för ryggen som belastas lite extra när du går på foten.
Fem veckor gick jag gipsad båda gångerna. Lycka till!





Fler forum om folk som skriver om Hallux valgus:

http://www.stylesearch.se/snacka/Kvinna/2327402/Halgus-valgus-ii-

http://ohmygoditssarah.blogspot.com/2008/05/halgus-valgus.html
.

1 kommentar:

Hallux valgus sa...

Hej Jojo

Vi har precis slagit upp portarna på http://halluxvalgus.nu och sitter och väntar på att medlemmarna ska komma. Tanken med halluxvalgus.nu är att personer med just hallux valgus ska dela med sig av sina erfarenheter, operationer etc.

Så det blir en sorts community kring det hela, med forum och så vidare. VI har även planer på att erbjuda båra användare egna bloggar.

Jag undrar om du har lust att göra lite reklam för oss eller något. Det hade varit fantastiskt att se lite medlemmar komma till oss.

Vänliga hälsningar
Mathias