söndag 16 november 2008

Duktig vovve!


Kom precis in med Wilmer nu. Vi har rastats för sista gången ikväll.

Nu ska vi sova och endast en ljusslinga lyser upp sovrummet..





- Gatu träning -



När vi var ute så passade vi på att köra lite gatu-träning.

Alltså att Wilmer ska lära sig att man inte får springa ut i gatan.
Först övade jag att han ska stanna på trottoaren medan jag går över gatan.

Sen på mitt kommando så kan han springa över gatan, till mig.
När jag kört det ett par ggr så försökte jag att gömma mig bakom

någon parkerad bil på andra sidan av vart Wilmer stod,

och även .SPRINGA. över gatan då vi bara gick fint.

Så plötsligt, från allt till inget så sprang jag över gatan.


Målet var alltså att trots att jag var lockande så skulle han ändå stanna på sin trottoarkant!

För då han leker med någon annan hund tex, och blir helt inne i leken,

så har det hänt att han springer ut i gatan.

Så jag måste träna på att han stannar oavsett störning!




Nu är det ju så klart ingen trafik ute och det är ju så man också får köra.
Nån gång kanske man ber nån vän att försiktigt köra förbi,
medan jag försöker få honom att stanna kvar. Får se..

Hur som helst så bör vi träna detta så ofta som går.
Just att jag tex kan springa över gatan utan att han hänger efter.
Samtidigt som jag nu sprang så höll jag ett litet öga på Wilmer så klart
och var beredd att ropa "stanna", innan han skulle hinna springa ut i gatan han också.
Han får en liten matkula foder då han är så duktig
och klarar momenten och idag var han väldigt duktig faktiskt!

Till slut så kommer jag inte att behöva säga till honom att stanna,
för då kommer han nog att stanna till vid trottoarkanten av ren vana typ.
Oavsett störning som sagt!
Natti nu!

Inga kommentarer: