söndag 14 september 2008

Söderköping

- Vikingar & Medeltid -
.Åkte vid 15 och var hemma strax efter 21.
Tvungen att handla dessutom, så lämnade av Wilmer hemma och kastade mig iväg.


Spenderade dagen med att gå och utforska i Söderköping.
Dom har ju medeltid med riddare och vikingar på schemat över hela helgen, 
så var intressant att se hur den mysiga stan med gamla kåkar och känsla, 
levde sig in på medeltiden. De flesta man träffade på överallt hade kläder och hår, 
som Ronja Rövardotter kan man säga.. De kunde plötsligt dyka upp ridande tjejer
på gågatorna, som förr helt enkelt. Över hela stan var det lyktor, marschaller och eld..
.
Man hörde musik vart man än kom och folk drog på släpkärror från förr. 
Såna man sålde frukter osv på förr på torgen typ, så rätt bra inlevelse fick man av allt.
Det var gycklare som uppträdde, det var medeltid musik på gatorna. 
Eldshow, tornespel där riddare kör mot varann... marknad, bågskytte, badtunna osv.


Valde att gå upp på berget som var intill Göta Kanal.
Vägen upp var 90 meter lång trappa, uppför berget och 
det fanns små söta lusthus lite här och var. 
Det var helt otrolig utsikt och Wilmer mådde så klart underbart 
och kände sig verkligen som hemma i skogen där uppe. 
Uppe på berget så var en djupare skog och den gick vi in i och jag släppte lös Wilmer. 
Jisses vad glad han blev! Ååååh sååå kul att se honom så ju!
.
Ängar fanns då man gått in i skogen en bit och Wilmer kutade runt 
och levde livet kan man lugnt säga! Snacka om GLAD hund!


När man kommit förbi ängen, så kunde man svänga upp mot Göta Kanal igen 
och då gick man på en mysig stig längs med kanalen och på andra sidan 
kunde man se vikingarna vid sina tält med brasor, och riddare här och var. 
Musik strömmade ut med vinden och det var glada röster lång väg. 
.
Väldigt trevliga människor i denna mysiga lilla medeltida stad måste jag säga. 
Fina små gator med små gamla trähus, blommor här och var, broar, 
kullersten och små mysiga träbänkar mitt ibland blommor. Väldigt mysig stad!















Dessutom så kan man ju från hela centrum,
se det höga berget nära inpå! Sticker upp bredvid kanalen!
.

Blev en intressant och kul dag i Söderköping!
En stad min mamma skulle trivas att bo i kan jag gissa!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejhej!

Trevligt med många fina bilder från Söderköpings gästabud, även trevligt att finna en bra bild på mig och mina vänner utanför badtunnan som vi slet med och elda så att vattnet höll en temperatur på 37-38 grader nästan hela helgen.

Hälsningar Badflickan Lovisa

Josefina sa...

Jasså va kulit!
Ja det blev några foton på er tror jag, för att få med känslan av allt som hände och sen välja ut foton.

Första gången jag var i Söderköping, för jag flyttade till Norrköping för 1 ½ år sen ungefär, så var trevligt att se hur Söderköping såg ut.
Mysig stad tycker jag och hela Gästabud helgen var väldigt passande i den mysiga staden. Kul evenemang!

Kramiz Jojo