fredag 12 september 2008

Ett smart höst tips!


Vi närmar oss kyla, regn och sen snö (förhoppningsvis)
Med vintern kommer julen och med julen kommer paket, mat och gran.
Bortsett från det så är det säkert mkt mer som får er plånbok att ropa på er,
så tänkte komma med ett tips som vara smidigt att köra på emellanåt.
Med kyla kommer ju kostnader som nya skor,
jacka eller cykelbelysning i mörkret.
Extra mkt värmeljus för den som myser inne med
varm choklad iklädd fluffiga tofflor kanske?


Skaffa en bra sparbössa och ta fram plånboken...



De perioder på året som jag försöker spara till något större,
så kör jag så att varje gång jag har mynt och även mindre sedlar,
så lägger jag genast det i bössan!
Mindre sedlar räknar jag som tjugolappar eller femtiolapp.

Köper jag någonting som jag får småpengar tillbaka på,
så åker de pengarna till sparbössan!

Kraven behöver inte vara stora, så börja med småpengar.
Innan du vet ordet av det så kommer bössan att vara uppe i några hundra på en månad, av det "lilla" du trodde att du la undan lite då och då.

Jag är inget expert på att spara,
men om det är något dyrare som jag inte kan lägga ut
allt på en gång till, så gör jag på detta sättet!

Sen får man ju försöka dra in lite på de där småsakerna
man annars kanske väljer att köpa, bara för det ser billigt ut,
tex chokladen vid kassan, där det står "5 för 20kr",
eller den där extra vecko revy -tidningen som ju kostar runt 50- lappen. Osv.



Snart flyttar jag från min etta till en tvåa i Haga och därefter närmar sig julen, så dags att försöka att lägga upp alla månader och försöka lösa närmaste framtiden innan man står där, känner jag. Trevlig helg så länge!


Lycka till ni också!

Inga kommentarer: