lördag 6 september 2008

Efter sommaren kommer hösten...






Nu när sommaren är över
så går vi in i vanliga vardagen igen. Kurser startar, 
semestrar är slut och allt rullar igång helt allmänt igen. 
Wilmer har kastrerats, tennisen har börjat, Oliver har veterinär besök för sin tandsten, 
vaccination och klåda i pälsen/huden. Wilmers hundkurs "allmän lydnad" rullar igång igen......

Ja mkt som händer och tar upp mina dagar just nu! Som ni säkert förstår?! 
De senaste två veckorna har det förutom Augustifesten, 
varit Wilmer som tagit upp min tid. 
Kastreringen tex där han ska gå igenom olika känslor och 
även ha två olika mediciner per dag, varav de båda sorterna ska tas 2 ggr per dag. 
Han ska ha tratt emellanåt och då han inte har det så måste 
han vara under bra uppsikt, så han inte slickar på såret osv.




Datorn har krånglat mkt en lång tid också!

Fått formatera om flera ggr och vid ett tillfälle 
så fick jag inte igång msn alls och efter typ 24 timmars försök, 
så gav jag upp och formaterade om hela skiten IGEN!
Då hade jag spenderat så mkt tid vid datorn, för att lösa alla problem hela tiden, 
så att Wilmer blitt irriterad av att jag sitter så mkt vid datorn. 
Han hamnade lite lätt i skymundan då vi var inne, 
så jag bestämde mig för att ägna en hel vecka åt att försöka sitta 
mindre vid datorn och ägna mer tid åt mina djur. 


Vart skönt faktiskt! 
Tagit med Wilmer ut i skogen, övat på kontakt mellan mig och honom osv.
Haft endel ensam tid med honom och 
Oliver har jag haft i soffan om kvällarna, istället för datorn tex.





Wilmer ska ta bort sina stygn om en vecka, asså på fredagen. 
Så ska hålla på lite med tratt och mediciner tills dess. 
Så det får läka i fred. Han är även inne i en period som tar mkt energi känner jag. 
Han får spelet och skäller ut folk, drar i kopplet så han hänger i det typ, 
ser aggressiv ut och får dessa utbrott åt allt och inget. 
Som att gå ut med en ilsken kamphund i action så att säga. 
Tar mkt tid att lägga ner träning på dessa utbrott vill jag lova!






Oliver har fått tid hos veterinären, 
han ska vaccineras för det var länge sen nu. 
Han ska även få hjälp med sin tandsten. 
Veterinären har fått titta i munnen och det är som jag trodde, början på tandsten. 
Bäst att ta bort det som redan blivit och även fixa det inflammerade tandköttet. 
Det är också därför hans andedräkt är så illa, för hans munproblem. 
Så fick en tid att ta tag i dessa problem. 

Nämnde även Olivers kliande hud/päls,
för veterinärer och han fick en spruta för det så länge, 
så de små sår på huden får läka och sprutan gör alltså så att det inte kliar 
och då läker såren igen under tiden. 
Samtidigt så tyckte han att jag ska prova nytt foder, och se om det går över. 
Kan ju vara nått i fodret som han är allergisk av tex.

På zoo så rådde en säljare om att jag ska titta på innehållet i olika påsar 
och försöka att bara välja sånt som är med kött och sådant. 
Inte ris, gluten och liknande asså. Han visade olika märken och dess innehåll 
och visade mig en påse som inte alls hade innehåll av växtriket, med ris, gluten osv. 

För katter är ju trots allt köttätare och inte gräsätare osv. 
Så provade en påse av denna och får nu vänta i ca 8 veckor för resultat av nya maten. 
Eftersom den ska hinna verka med.
Bra att hans sår hinner läka utan att det kliar nu då. 
Hans tid hos veterinären är den 26 sept, 
så blir skönt för honom att få ordning på sina problem, som tänderna.




Föresten....

Spelade Bingolotto i söndags!
Lotta Engberg har tatt över och jag spelar ju Aldrig, så tänkte, what a heck!
Spelade två lotter, för då ger man sig ju in lite mer i spelet 
och jag vann på ena! 100 spänn bara, men ändå vinst! Lite småkul då man aldrig spelar.


Well well....
På måndag ska Wilmer på kurs igen och 
redan nu är han rätt så bra, trots nyligen kastrerad. 
Han är typ som vanligt faktiskt. Ser inte ut att vara besvärad, ha ont eller så heller. 
Men jag tar det ändå relativt lugnt med honom ändå, så såret får lugn och ro. 
Undviker att gå på för smutsiga ställen, i regn då lera skvätter upp på magen, 
busa med andra hundar, då såret kan ta skada osv. 
Bättre han får hälsa bara, tills han är bättre ihop läkt. 
Leker ju ganska hårt med andra hundar tänker jag.







Idag har jag käkat jordgubbar!

Jo det är sant, dom sålde utanför coop!
Dom odlar dom i ett växthus av nått slag och dom växer inte i jord utan i luften, 
på grenar eller va fasen det var.. hur som så var dom otroligt fräsha och mkt fint röda!
Dom var ju heller inte besprutade eller något, 
så helt enkelt väldigt välodlade och fräsha jordgubbar.




Även chokladpudding blev det
tidigare på kvällen!



Sing-a-long hade ju premiär på 3an nu när hösten rullar igång, 
så kände att det kunde vara gött att hänga med lite i det och äta nått gött! 
Kul program om man är med och sjunger själv å så..




Nä nu måste jag åter igen slita mig från datorn och gå ut med Wilmer. 
Får försöka att aktivera honom på annat sätt nu när han läker ihop sig, 
och då försöker vi att träna mkt med huvudet, istället för kroppen. 
Så han får den stimulering som han behöver. 
Tog mig tid att pussla ihop detta blogginlägg, och vi hörs snart igen, annars på mobil!


Catch you guys up later on!
Ciao!

Inga kommentarer: