söndag 8 mars 2020

International woman’s day

💃 KVINNODAGEN.
Första gĂ„ngen jag fick höra om Kvinnodagen var nĂ€r jag 
satt avklĂ€dd och blĂ„slagen pĂ„ en polisstation. 
Min dÄvarande pojkvÀn blev överraskat aggressiv och
 plötsligt flög jag som en vante genom lĂ€genheten. 

Han var inte heller den sista jag skulle fĂ„ kĂ€mpa för mitt liv med. 
Även min senaste relation var ju sĂ„dan. Jag minns hur 
svarta hans blĂ„ ögon var i stunden han försökte drĂ€nka mig 
i mitt egna badkar. Inte helt ovĂ€ntat gick de bĂ„da fria 
medan jag vÀntade mig Är av Äteruppbyggnad.

Dessa osÀkra mÀnnens makt över kvinnan.
 Att se henne som en Ă€godel snarare Ă€n en jĂ€mnlik. 
Att inte fĂ„ lika lön, eller samma rĂ€tt att promenera hem sĂ€kert. 
DÀrför Àr denna dag, trots mina traumatiska
 minnen av den, sĂ„ oerhört viktig 💛

Inga kommentarer: