måndag 2 juli 2018

Law of Justice?

- Tidigare inlägg
The moment när Göta Hovrätt ringer och undrar vad jag vill överklaga.
De förklarar varför rätten bedömde till preskriberat och att hans frikännande dom,
inte .innebär att rätten tror att han är Oskyldig. Handlar mest om tiden.
Att åklagaren inte tog ärendet till rättssal Tidigare helt enkelt. Alltså inte ens mitt fel.
Men jag som straffas över att fallet tagit evigheter att ro i hamn...
.
Kvinnan på Göta hovrätt tog till kända ärendet Timell som exempel.
Där den utsatta kvinnan överklagade att Martin frikändes, men då riskerar att få Betala
Hans kostnader i sin fortsatta kamp om att få rättvisa mot sin gärningsman.
Vi talade om hur utsatta kvinnor ofta drar tillbaka sin anmälan / överklagan när de ställs
i detta läget med risk att få betala för gärningsmannen, vilket jag förstår!
.
Ett samtal som fick mig att förstå att Sverige har ett jäääkla märkligt rättssystem....
Jag förklarade även att det lutar åt samma håll för min del, att dra mig ur.
Hon bad mig inte förhasta mig i detta beslut och bad mig att tänka noga i några dagar.
Men i Hans ögon lär det alltid vara jag som gjorde fel, oavsett utgång.
Vad är egentligen rättvisa i detta ärendet? Att få honom att fatta att våld är eget ansvar?
Att få honom att fatta att han gick för långt? Logiken i rätt och fel?...
.
För tre år sen fick jag ju ett sms med glad midsommarhälsning från en då gammal vän.
I år skrev Samma person ett likadant meddelande, fast till hans nya flamma.
Att han inte försökte dränka även Henne och dunka henne gul och blå, kan väl kanske antyda på att
antingen har han lärt sig från sist, eller så har bara två polyamorister funnit varann....
Att det inte hände igen på en Likadan situation, är ju iallafall en form av rättvisa, antar jag.

Inga kommentarer: