lördag 12 mars 2016

Misstag vs Misstag

.
Det är både viktigt och nödvändigt att vi gör misstag i livet.
Alla framgångsrika personer har gjort många fel, för att nå Toppen.
Nyckeln är dock att man Lär sig av sina misstag.
Att vi erkänner dom och fattar beslutet om att Inte göra så igen.
.
Ja, idag ägnar jag några tankar kring ordet - Misstag.
Det pratas ofta om hur vi inte ska straffa någon för tidigare misstag.
Vad anses egentligen vara ett misstag och ser vi olika på saken?
Att räkna fel i kassan är ett misstag. Glömma mjölken i affären likaså.
Att missa eller att glömma är förmodligen det vanligaste.
.
Varje ord och handling ger en konsekvens.
Är människor inblandade, kan det innebära att vi Sårar någon.
Det går inte undvika att vi sårar varandra, eftersom vi alla fungerar olika.
Vissa misstag kan faktiskt även stärka våra relationer.
Något jag dock lärt mig är att det är skillnad på misstag och misstag.
.
Hur är det då med lögner? Att ljuga är ett stort svek..
Att motta en fråga och ljuga i sitt svar, är för mig ett Val man gör.
Man väljer helt enkelt att ljuga. Kanske av rädsla.
Att gå bakom ryggen eller baktala någon. Är också en form av oärlighet.
Det är också skillnad på huruvida lögnen uppenbarar sig.
Erkänner personen, eller kommer sanningen fram via omgivningen?
Berättar man Själv, blir nämligen tilliten inte Lika skadad.
.
Jag skulle vilja ta ett exempel från min barndom.
Mamma nekade mig glasspengar och jag stal då en sedel ur hennes plånbok.
Samvetet kom ikapp mig och dagen efter erkände jag mitt misstag.
Jag insåg att jag gjort fel och var Ärlig om det. Sen skedde det aldrig igen.
Ett utmärkt exempel vad gäller att Lära sig av sina misstag.
.
Vi ska ju som sagt inte straffas för våra tidigare misstag..
Om man skadar eller sårar någon annan, är det då egentligen ett Misstag?
Att tex kränka någon, sprida rykten eller på annat vis våldföra sig.
För att ge skada och orsaka trauma, krävs Upprepning av sitt beteende.
A mistake repeated more than once, is a decision, . tänker jag.
Kanske tog de på sig en offerkofta och inte ville se sin del av kakan.
.
Först blir det ju fel. Vi får då konsekvenser på misstaget.
Vi ser då hur omgivningen reagerar och vi läser av deras smärtgräns.
Händer sen samma sak igen, så har man inte tagit sitt ansvar.
Då har man liksom Valt att skada personen en gång till, trots hur det gick sist.
Motargumentera inte reaktionerna på konsekvenser du själv har skapat.
Att säga förlåt är ett ord, som enbart får betydelse till Handling.
.
Självporträtt 2013 .........
.
.
Är de skillnad på att begå misstag mot någon främling eller bekant,
jämfört med någon du känner? Personligen tycker jag det!
För ju närmare du kommit en person, desto mer in på hjärtat har den släppt dig.
Det krävs mod och tillit att öppna sitt hjärta, vilket gör oss mer sårbara.
.
Så rannsaka dig själv för både Din och dina närståendes skull.
Ta ansvar för dina ord och handlingar. Ta kontroll över dina tankar och känslor.
Bli medveten och bryt beteendemönster som inte fungerar.
Every lie and every repeated mistake, .is one step closer to Goodbye.
.
.
- Vad dominerar?
- Mirror yourself

Inga kommentarer: