tisdag 8 mars 2016

Kvinnodagen ♥

.
Igår blev jag sittande i tandläkarstolen i väntan på min undersökning.
Kändes som evigheter och många tankar hann i kapp mig...
Att gå igenom inre trauma som överraskar och gör sig påmint då man stannar upp.
Där känslor såsom sorg, besviken, ångest och vissa frågetecken plågar...
Flashback minnen som sveper förbi och låter en återuppleva jobbiga händelser,
som skapar panik och för stunden känns svårhanterligt och oundvikligt...
Att anförtro sig till någon om sina inre ärr, är enormt blottande och otroligt utsatt.
Det är viktigt att mottagande person lyssnar ödmjukt, utan att döma.
Känner man sig inte Trygg i sin mest Sköra stund, lär man ju dra sig undan...
Jag drog mig undan en stund med favoriträtten - Lasagne.
.
.
.
Jag sov länge och vaknade upp till. Internationella Kvinnodagen.
Gårdagens nedfall tog energi och gör att jag idag känner mig överkörd av en lastbil.
Kände egentligen för att låsa in mig och bara hålla mig tyst och ensam...
Men att träffa tjejerna i stödgruppen idag och samtala, kändes faktiskt skönt!
Vi fick göra övningar där vi skulle läsa av varandras gränser, med och utan ord.
Så blev vi ju bjudna på mumsig smörgåstårta också ♥
.
.
Vad jag tänker om. Kvinnodagen.är blandade känslor...
Jag har ju varit utsatt för både fysiskt och psykiskt våld på just detta datum.
"Inte ens denna dagen fick jag som kvinna", .kan jag bittert känna.
Att dagen behövs är ju uppenbart. Kvinnor har på olika vis ett lägre värde.
Trist att vi inte kommit längre. Tror vi måste titta på uppväxten.
.
"Det är så lätt att stå och snacka, men jag är uppväxt med tre kvinnor i mitt hem 
och jag känner att jag är verkligen medveten om könsroller". /Axel, TV4 sporten
.
- Våra första manliga och kvinnliga förebilder . styr mer än vi tror.
Huruvida han älskar och visar respekt till sin mor, är ofta starten i livet.
Jag tror att män som växer upp bland kvinnor blir mer förstående och ödmjuka.
Fundera på hur du själv växt upp, samt varit mot kvinnorna i ditt liv.
Sätt dig nu in i situationen på att själv få en dotter. Litar du på män där ute?
Får du en son så kommer du att vara även hans första förebild.
Hur ska den bilden se ut och påverka? Att pappa är kärleksfull mot mamma?
Eller kanske att den biologiska pappan valde att inte närvara?..
Hur vi växer upp, präglar ofta vilken trygghet och Egen roll vi tar i våra relationer.
Med dessa tankar drar jag mig nu tillbaka i min tysta lugna vrå för idag.
.
.

1 kommentar:

Hemmet Är Min Borg sa...

Vi finnas här det vet du <3 <3
Dag som natt Kram