måndag 14 mars 2016

Expectations ★

.
Vad har vi egentligen för förväntningar på varann?
Vilka förväntningar Kan vi ha och viktigast av allt - Hur ser vi oss själva?
Har du höga, låga, eller ens realistiska förväntningar på dig själv?
Hur ser din självbild ut? Stämmer den överens med vad din omgivning ser?
.
Att jag personligen har växt och samlat på mig den vishet jag besitter,
är för att jag lyssnat på mina medmänniskor, hur dom ser mig.
Deras ögon och upplevelser är oerhört avgörande i hur jag presenterar mig.
Givetvis är det även en konst att lära sig att framföra konstruktiv kritik.
Inom både teater, sång och dans ska man stå framför en spegel.
Jag har märkt att många tycker detta är obehagligt. Att möta sig själv.
Men hur ska du växa om du vet inte vad du sänder ut och hur du uppfattas?
Din attityd, tonfall, kroppsspråk, blicken och dina ordval.
.
När vi sätter förväntningar på vår omgivning behöver vi blicka inåt.
Ibland styrs vi ju utav impulsiva känslor och brustna hjärtan,
vilket kan göra att vi sätter upp orealistiska förväntningar på våra nära.
Har du sårat någon, kanske du inte kan förvänta dig omtanke tillbaka.
Har du en nerklankande attityd, får du nog förvänta dig ett avståndstagande.
Har du ljugit kanske du inte kan förvänta dig trygghet tillbaka.
Har du upprepat ditt mönster, får du förvänta dig starka reaktioner tillbaka.
Då får du nog även förvänta dig att ditt .förlåt. inte löser alla problem.
Vad du än förväntar dig från någon, behöver du blicka inåt.
Där du funderar på huruvida du själv lever upp till just det påtänkta.
Vi kan ju inte förvänta oss något vi själva är dåliga på.
Så lägg undan ditt klagande och titta på vad Du själv tillför istället.
.
Dina förväntningar kanske inte alls är ur en egocentrerad grund.
Det kanske rent av handlar om att du förväntar dig att tex löften ska hållas?
För hur är det då om du vet att du själv faktiskt lever upp?
Där du jobbar på att vara en ärlig, respektfull, trogen och pålitlig person.
Åter igen är ingen människa perfekt, men om du har Fler mynt i. bra-burken.
Kan man då förvänta sig att bli bemött enligt den nivå man förtjänar?
Av erfarenhet kan man dessvärre inte det. Det man ger, får man inte alltid.
Där är det viktigt att vi lär oss att acceptera läget för precis vad det är.
Ju mindre du förväntar dig, desto mindre besviken kan du bli.
I längden behöver vi givetvis fundera på om andra sätter rätt värde på oss.
Med översikt på helhetsbilden - Vad har Du gjort dig förtjänt av?
.
.
.
När vi vågar möta och lära känna oss själva, så ökar också självkänslan.
Du slutar förminska dina Fina handlingar och egenskaper.
Du slutar också att Förneka dina sämre egenskaper och fel Du är skyldig till.
Istället väljer du att lyssna och ta till dig. Låt det sjunka in.
Välj ett Annat tankesätt - Att så där vill ju inte jag vara, det ändrar jag på!
Ha realistiska förväntningar på dig själv och på andra.

1 kommentar:

Hemmet Är Min Borg sa...

Mycket intressant läsning och visst stämmer det <3
fina foton på dig
kram <3