torsdag 27 oktober 2011

Jetlag


Min resa i tisdags blev inte som andra resor.
Tåget stannade till ute i ingenstans. Vi fick reda på att det var hinder på vägen.
Vi väntade bara på klartecken. Jag hade där ingen mottagning på mobilen.
Det drog ut på tiden, men som tur var så åkte vi några meter till,
så jag fick mottagning igen och kunde då meddela mamma om försening.
Hon skulle ju stå i Skövde och vänta på mig ju...


Vi fick snart reda på att en kontaktledning har rivits ner av ett godståg,
så vi kan inte åka framåt förän ledningen är fixad.
Dom höll och underrättade titt som tätt och meddelade till slut 
att det kommer inte gå att laga kontaktledningen och vi måste evakuera tåget.
Vi satt still på tåget ca 2 timmar och i väntan på räddningstjänsten,
så började vi alla köa i korridorerna på alla vagnarna.
Vi stod ju inte vid någon platta/perrong, så därför fick räddningstjänst då
hjälpa oss ur tåget med hjälp av stege.
Sen fick man bära sin packning en bit över de stora stenarna runtom rälsen.
Det var svårt att gå i det där dåliga underlaget. Speciellt med klackar också.
En engelsktalande kille hjälpte mig med min tunga packning tack och lov.



Vi var lovade 4 bussar men den fjärde bussen, som såklart Vi skulle med,
den kom aldrig och vi blev stående på en ödslig gata i ett litet samhälle, Pålsboda.
När det gått en tid och dom inte fick tag i buss chaufförer eller nått,
så gick tåg personal ombord på tåget och hämtade massa kaffe i termosar.
Dom tog med äpplen, bullar, chokladbollar, te och lite sånt också.
Detta bjöds vi på i vår långa väntan på buss.
Alla resenärer var trevliga och man stod och pratade med folk omkring sig.
Det nu tomma tåget rullade sen tillbaka samma väg vi kom ifrån.
Där stod vi i kylan. Mitt i natten.


Vi stod strandade där ute i 2 timmar.
När dom väl fick tag i buss så åkte vi bussen till Laxå som låg 50 min bort.
I Laxå väntade ett nytt tåg på oss och det ledde mig till Skövde.
Mamma stod kvar i Skövde så klart. Hon har suttit i bilen i 5 timmar.
Så jag var alltså 5 timmar senare än tänkt. Lång väntan, helt klart!

När jag klev av tåget i Skövde så gick en kille från SJ personalen efter.
Spara biljetten sa han. Han tänkte på ersättning, som jag förstod det.
Vi kom iallafall i säng vid 5 på natten och sen upp kl 10 typ.
Wilmer reagerade på ljud hela natten här. Det är ju ett tag sen vi var här nu,
och det tar nått dygn för han att ställa in sig, så man fick ju inte sova så perfekt.
Ni ser ju inlägget innan detta att jag knappt sov natten till tisdag.
Ja nu är det 2 nätter jag sovit kasst på då.
Jag är helt Jetlaged idag. För lite sömn och 5 timmars väntan i kyla och allt.
Man får lite svidande ögon, huvudvärk och lite bakfull känsla nästan.
Hoppas jag får sova i natt iallafall. Har 2 nätter att ta igen nu!
Jag ansökte iallafall om sån resegaranti idag.
Att få pengar tillbaka för all väntan och allt besvär under resan.



Btw... Det var förresten kändisar med på tåget...
Det är det ganska ofta iofs. Denna resan åkte jag med
komikern Per Andersson som även hälsade och log då han gick förbi mig.

3 kommentarer:

Tiggir sa...

Men oj 5timmar!! Jag skulle ha tappat humöret och blivit irriterad..
Men snällt av dom att bjuda på kaffe o bullar under tiden!!
Hoppas att du får sova dom här närmsta nätterna i alla fall!!

Bamse kram

Josefina sa...

Lite halvt som halvt har jag sovit i natt. Mamma är förkyld å har hosta, så hon har hostat hela natten =P

Kramizz

Hemmet Är Min Borg sa...

Ja det var en väntan kan jag säga ,satt i bilen i skövde i 5 tim ,men de gick det oxå, tålamod som jag har Alwin sov i bilen och bara väntade att ni skulle komma ;)
Kram