lördag 11 juni 2011

Back on track

.
Jag har jobbat emot lite motgångar i en period, vilket gjorde att jag lite tappade Wilmer.
Jag hade helt enkelt ingen ork eller energi.
Men nu känns det bra igen och jag har en tid nu redan, jobbat lite med Wilmer.
Vår kontakt har redan stärkts igen och jag märker tydlig skillnad igen.

För er som inte vet Wilmer's bakgrund,
så gick han först på valpkurs, sen fortsättningskurs, sen körde vi hemma,
och sen tillbaka till brukshundsklubb igen där vi körde agility.
Se lite tidigare inlägg här!
 
 
Wilmer kan ibland bli stressad och osäker, så detta jobbar vi på fortfarande.
Han är en känslig liten kille, som behöver lite mer stöd i vardagen.
Detta har även gjort att jag fått dra ner på träning ibland, för att jobba på tilliten Mer,
samt även ta oss igenom alla faror, så han blir mer trygg med vardagen.
Det ligger ju lite i sheltien som ras, 
men väldigt många uppfödare är så pass bra idag, att aveln sköts bättre.
Det finns dock vissa uppfödare kvar som ju inte är lika noga med att avla bort stress.
Rädslor, stress och osäkerhet dyker upp mest i vardagen, inte under träning.
Så jag måste i princip träna honom hela promenaden. 
Hindra honom innan han reagerar på omgivning och faror. Då går det bra.

Hur som helst så är Wilmer är kanon kille på träning!
Han älskar att göra mig behagad och det han inte förstår, försöker han lura ut.
Han var snabb på agilitybanan och äääälskar den sporten!
Jag har körkort, men ingen bil dessvärre, 
så blir därför lite joxigt att ta sig till brukshundsklubben.
Han skulle även kunna bli bra i lydnad och freestyle är inte helt uteslutet.


Det som vi kör nu är mkt kontakt så klart. Öka vår vänskap.
Detta skapar kärlek, närhet och tillit.
Är vi ute och han bli osäker, så ska han vilja komma till mig.
Är han Lös, så ska han också vilja släppa Allt och komma till mig.
Så därför är kontakt och relation en nödvändig grund.
Förutom det så övar vi lite trick!


 Jag ser en tydlig skillnad på Wilmer! 
Periodvis så har han inte Alls velat lära sig, så jag har lite fått ta paus, 
tills hans intresse kommer tillbaka, för jag vill ju inte tvinga honom.
Men nu när vi jobbar lite hårdare på att bli vänner först, 
så ser jag en starkare vilja att lära sig. Han tycker det är kul igen!
Nu litar han mer på mig igen, viftar på svansen och vill göra tricken.
Även de svårare tricken, som han tyckte var obehagligt förut.
 

Det är nog så att han fungerade inte helt då Jag inte fungerade helt.
För nu när jag känner att jag mår bra, så går allt så mkt bättre mellan oss två.
Jag återkommer med foton och videos framöver..


Fotona i inlägget är tagna från äldre inlägg


1 kommentar:

Hemmet Är Min Borg sa...

Härligt att det har vänt och du kan orka med allt som Wilmer behöver ,för det är trots allt en ur härlig kille ,som är väldigt duktig på träning,men vänta me träningen o bara va med han nu ,så kommer det bli det till det bästaste :)
Kraaam