lördag 7 augusti 2010

Shopping

.
Redan dags att planera in hösten, men även vintern.
Vissa större saker måste ju planeras, eftersom det kostar.

Höst stövlar har jag med och utan klack.
Jeans har jag och leggins kan man göra mkt med även på hösten. 
Skulle dock behöva fler varmare tröjor som tex långärmade vanliga, samt polo.
Har mest t-shirt toppar idag nämligen. Inte så varmt på höst.


En höst väst skulle behövas, att ha istället för jacka. En täckväst alltså.
Den jag har känns inte bra alls.

Framför allt så behöver jag planera vintern redan. Då det kostar mer.
Kan hända att jag får lägga undan lite och då behöver det planeras i tid.
Behövs en rejäl jacka och nya rejäla stövlar.
Jag är frusen av mig och dessutom har hund, så måste ut i alla väder.
Då kan jag inte frysa, så jag kollar på sånt som är varmt, men andas.
Nedan ser ni lite förslag på vad som skulle passa in på mina krav.





 
Vinter Jacka
Expedition Parka ......................................................................................... Yukon Parka
  

 Ni ser Peak Performance ovan.
Tycker modell Yukon är finast, men Expedition är varmare och sånt.
Verkar inte finnas några Peak jackor ute än, så får avvakta.




Vinter Stövel
Men vinterskor hittar jag ju massor av!
Ni som läst min blogg förut har nog sett andra inlägg om detta.
Ska man ha ett par varma och rejäla skor, så är äkta får bäst.
De vinter stövlar jag har idag är äkta Sheepherd
och dom håller på att ge sig. Haft dom länge nu så ändå stått sig bra.
Man ska ju inprigera skon, spraya på med medel på utsidan alltså.
Så att mockan eller vad det är, stöter ifrån sig vatten.
Men materialet på de sheepherd jag har idag, har släppt med åren,
så sprayen har inget att fästa på längre, så jag behöver nya.


 
Mina Sheepherd


De kostar ju lite med äkta, men är de bästa skor man kan ha på vinter!
Jag som är så frusen om fötterna, behöver nått bra.
Man har dom dessutom rätt många år så varför inte köpa rejäl vintersko?
Äkta ull i hela innerskon är det. Du trampar på ull och hade det på hela insidan.
Hittar inga direkt Sheepherd modeller på nätet,
men däremot märket EMU Australia har samma typer.
Dom har också äkta ull, får stövlar i originella modeller.

Man bör ta en size mindre än normalt, eftersom dom är lite 'stora' i size.
Jag skulle behöva en size 8,5 eller 9 på såna här stövlar.
Eftersom det är så mkt ull på insidan, så är dom rymliga, därav stora.
Jag hade mina nuvarande sheepherd stövlar i -20 graders vinter
och var barfota i stöveln och det kändes knappt att det var kallt. Väldigt bra sko!

Istället för att köpa äkta EMU Australia, för kanske 3000,
så köper jag äkta och oanvända från utlandet istället.
Från USA tex kan jag köpa modeller av alla dess slag
och kan få både sko och frakt för typ $60 (dollar).
Översätter man 60 dollar till svenska kronor, så är det 446 sek.
Finns billigare också, men lika bra att säga $60.




Här är några favorit modeller och färger som jag funnit! Äkta EMU!
De alla finns till 400-500 svenska kr och så klart nya, oanvända då.
Ska väl köpa dom nästa löning eller löningen efter den.
Men hålla koll och vara ute i god tid bör jag.

Varm och bra jacka får jag väl vänta lite med,
då jag inte sett så mkt sortiment än.
Men jag kör på samma sätt med jacka, som med skorna...
Alltså hittar äkta och oanvända på nätet till bättre priser.
Om man så får det fraktat från annat land så är det billigare än butik.

Sen är det bara att förbereda julen och julklappar.
Ska försöka lägga undan lite pengar i god tid. Om så går dvs.

Inga kommentarer: