tisdag 24 november 2009

Byta färg?


Jag är lite inne på att kanske inte ha sobel på nästa sheltie nu iallafall haha!
Pappa har ju blue merle (BLM) på sina, eller ja, nu är ju Teppi inte i livet längre,
men Teppi var ljus blue merle och Alfons är i mörkare blue merle.
Det jag är intresserad av isåfall är den ljusare varianten!

Jag har inte gillar blue merle förut, men faller faktiskt mer och mer för färgerna.
De ljusare som sagt!
Det är ju svårt att hitta en fin blue merle känns det dock som...
Man kan ju para lite hur som också... Man kan para en "blå" som det kallas,
ihop med en sobel och få en blandning av färgerna.
Man kan para "blå" med en TRF (tre färgad - svart, vit och sobel) och få mer svart i kullen.
Men det jag är mest intresserad av kanske ändå är att para två st blåa.

Sen kan ju den ena blå vara lite mörkare och den andra mer ljus tex,
men att para med en "TRF" känns lite för mörkt för mig.
Jag söker mer den ljusa och silvriga looken, med lite svart och lite spräckel.
Typ som dessa nedan:






Moorwood Caribbean Blue Treat







Shelltick's Copy Right "Mysak"

 




Moorwood Caribbean Blue Heather - "Cassandra"





Shelltick's Rather a Suprise "Kelly"






 Blackrill's Thunderstruck "Tintin"


Jag vill fortfarande ha en tik på min nästa sheltie,
men aveln måste vara bra och ha fina tikgener, det är viktigt!
Min erfarenhet är att tikar morrar, visar tänder och då Wilmer gått nära tex,
så visar tikar gärna sitt utrymme på detta sätt. Därför jag alltid väljer hanar på alla djur!

Men finner man en bra avel och bra tik gener så kan man finna bra tikar!
Är så vanligt också att när alla hundar leker tex, så vem sitter och hänger med människorna,
jo det är oftast tikar som gör det, medan hanarna leker med de andra hundarna.

Så nu söker jag helt enkelt efter en kennel med bra, sbabila och sociala tikar,
som inte visa tänder, morrar osv!

En del blue merle har även förmågan att få blåa ögon.
Heter ju "Blue Merle" - blå spräcklig eller nått betyder det.
Det blå kan ibland tränga sig fram och bli blå ögon också.
Vissa hundar får dessutom ett öga Svart och det andra blått. Ett av varje.
Jag föredrar att ha bägge ögonen i svart faktiskt.
Eller väldigt mörk brun färg, kanske det förresten är. Nåja.

Sen är jag inne på ett nytt namn också haha!
Ja veeeet, det är inte aktuellt ännu! Men kan inte låta bli ändå.
Forska noga och kontakta kennel gör jag ju i tid för att hitta en stabil och bra.
När jag funnit en, så ska jag vänta in en trevlig avel och allt också.
Helst två st "blåa" som paras vill jag nog som sagt.


Wilmer och Tindra .......................... Wilmer och Wiska

Tindra har ju varit ett namn jag "tingat".
Men nu är jag inne på Wiska lite också. Passar nog bättre till både de blå färgerna
och då det ska passa ihop med Wilmer's namn också.




Hanen på fotona nedan ägs av Wilmer's uppfödare.
Han har precis de färger och täckning på kropp som jag söker i en blue merle!
Jag kollade på stamtavlan och då är föräldrarna inte båda i BLM.
Pappan till hanen nedan, är TRF och mamman är BLM.
Titta så fina och jämna färger :



Sheltieblue Sparkling Blue Water "Blå"


Hur som......
Tänkte bara meddela att jag är inne på att ta en Blue Merle tik istället för sobel.
Men är som sagt inte bestämt, utan forskar mest i mitt nya intresse av färg.

4 kommentarer:

Ida sa...

Kul att du börjat gilla blue merle mer och mer, skulle själv vilja ha en som är lite ljusare i pälsen än vad Hugo är men jag älskar honom även om han är lite mörkare.

Tänkte lite på det du skrev om att para sobel+merle & merle+merle, vad jag vet så parar man endast trf+merle & svartvit+merle i Sverige då färgera sobelmerle och dubbelmerle inte är tillåtna färger.

hittade även denna text om "dubbelmerle":
Om två merlefärgade hundar paras så kan avkomman få två merlegener, en från varje förälder. Sådana avkommor brukar kallas "dubbelmerle". De är oftast nästan helt vita, sterila och döva och/eller blinda. Av denna anledning är det inte tillåtet att dubbla merlefärgade hundar i Sverige, avkomman får inte registreras i Kennelklubben.

Josefina sa...

Ida:
Jag fick ganska snart reda på mer om färgens avel, efter detta inlägg =)
Det är som du säger att man bara ska para trf med blå.

Av de anledningar du skrev om blå + blå så stämmer det du skriver. Fick reda på det snabbt efter inlägget, då jag skrev med massa uppfödare.
Inte heller sobel + blå är önskvärt att para nä.


Varifrån kommer din blåa och hur är mentaliteten?? =)

Ida sa...

Okej :)

Hugo kommer från Frideborgs i Eskilstuna, både Hugo och de hundarna vi träffade på kenneln är väldigt framåt inte alls reververade mot främmande folk.

Jag hade själv läst om att de skulle vara reserverade innan vi kom till kenneln och trodde absolut inte att hundarna skulle bete sig som de faktiskt gjorde, de var superglada när vi kom dit. De stod bakom en grind och studsade allihop och när man kom in där blev man överöst av pussar från alla vovvarna och de ville ha uppmärksamhet allihop. Man blev bara så glad av att komma in där!

Vi har även fått höra en hel del positivt om Hugo när vi varit ute och åkt tåg & så med honom. Det är många som kommit fram och sagt att han verkar väldigt lugn och stabil och inte alls nervös trotts att han är på en perrong full med folk i rörelse och tåg som åkte förbi.
Det är verkligen kul att höra.

Kan verkligen rekomendera Frideborgs, hundarna är jättetrevliga och hon avlar på friska hundar med ett stabilt psyke. Jag har fortfarande väldigt bra kontakt med uppfödaren som är jättetrevlig.

Ida sa...

Hugo är nu exakt 2år och 1 månad idag, han är 39,5cm i mankhöjd.
Han skäller när det kommer någon eller om han är riktigt busig så han är inte så skällig direkt. Han är mer "pratig" och gör lite små låga läten vilket jag tycker är väldigt charmigt :)