lördag 28 mars 2009

Nice looong walk

.



Har nu varit ute på en riktigt lång och skönt promenad igen!
Lite längre än den dagliga vi brukar ta.
Wilmer har både sin backpack/klövjeväska på sig och
den nos grimma jag köpte i fredags, för att kunna öva "gå fint" på bättre sätt.
Den funkar jättebra faktiskt och han är dessutom lugnare, kopplet är slakt
och promenaden mkt trevligare, men nytt än så länge,
så vi vänjer oss fortfarande lite till med nya grimman.
Dessutom så har han fortfarande halsbandet på sig....
Det är nämligen rekommenderat, eftersom .OM. grimman åker av, så är ju hunden lös!
Men har man hakat i Även i halsbandet, så är man säkrad!






Jag ser till att han inte nosar där han vill, så jag får mer makt över att Jag bestämmer.
Han får inte heller försöka ta av sig grimman genom att köra nosen i marken..
Han provar ibland, men vänjer sig mkt snabbt faktiskt!
Så man får göra med allt nytt med hundar, man vänjer lite lugnt.

Det blir lite som att man tränar huvudet lite mer och kan gå mindre.
Både väskan och grimman gör ju att han tränas mentalt rätt mkt menar jag.
Så han får massa motion bara av att tänka på de två sakerna.
Sen kan hundar som drar, reagera mkt i början av en ny grej...
Jag menar för dom har ju haft makten under promenaden
och hunden har ju promenerat människan, inte tvärtom...
Så att människan plötsligt börjar bryta den vanan, skapar ju en reaktion hos hunden.



Vi tränar på bra!
Promenerar oftare, längre och nu har han ju även fått uppgift att bära klövjeväskan,
så han känner lite att omgivningen inte är lika spännande att skälla på längre!
Kommer bli bättre och bättre med tiden... bara man är konsekvent.
Genom att visa vem som bestämmer under en promenad,
är första vägen till respekt och tillit mellan hunden och människan.
Då visar man sitt ledarskap, just via en promenad där Människan styr...

Så där är precis vart min träning börjar!
Med promenader och rätt verktyg .(väska + grimma tex)

Inga kommentarer: