tisdag 16 september 2008

Bättre läkning, än medicin?!


Hunden,
Mer än människans bästa vän!




Vården arbetar mer på att ta in hundar i rehabelitering!
Det är visat att hundar får människan att läka snabbare,
tex då man har psykiska problem som depression eller ångest.
Har man social fobi så är det också otroligt nyttigt sägs det!

På fler ställen i vissa olika länder, så har dom redan infört hund på vården, och det är en bra förbättring, som gör att dom vill öka till att fler inom vården låter patienter få tillgång till att träffa hund.

Människan ser hopp igen!
Känner glädje och känner inte längre ensamhet!
Hunden ger trygghet, kärlek och sällskap.
Den bryr sig inte om hur du ser ut, eller vilka du umgås med.
Den älskar dig villkorslöst, för den du är på insidan!


Måste säga att jag mår bättre sen Wilmer flyttade in hit!
Vi myser, vi äventyrar och vi jobbar på vår kontakt dagligen!
Vi ska respektera varann och lita på varann!
Vi går tillsammans ut och träffar nytt folk, pratar med andra människor, som man annars inte skulle prata med. Vi vistas mkt i skog och på promenader, som jag annars inte skulle göra om jag inte hade Wilmer.

Jag älskar äventyr, men eftersom det är så trist att äventyra själv, så är Wilmer en stor hjälp. Det är så otroligt skönt att se hur han njuter då vi är ute, det gör mig såå glad! Lyckas ju bara träffa folk som dissar alla förslag jag kommer med, men med Wilmer så VILL han ju ut på sånt här!


Eftersom jag kommer ut flera ggr varje dag med Wilmer, så blir man mer social och lättare för att prata. Orkar lite mer än förut, får motion och njuter mer av livet än förut! Så måste erkänna att det som tidningarna skriver mkt om, att hundar inom vården och sjuka personer är en bättre medicin, det stämmer!


I'm so happy, cuz of you my love!


Läs dessa intressanta länkar:



3 kommentarer:

Anonym sa...

Så lyckliga ni ser ut att vara tillsammans!
Intressanta länkar.
Intressant blogg överhuvudtaget och eftersom du har en sheltie så kommer jag att ta mig tid och läsa din blogg.
Vilken dröm, om alla inom äldrevården hade en sheltie.
Så kan en och annan åldring komma ut också....

Hemmet Är Min Borg sa...

då ska ja skaffa vovve :)

Josefina sa...

Hejsan Viktoria!
Tack för trevlig kommentar!
Ja Wilmer är så mysig och go. Betyder mkt att han finns och jag blir så glad av att se han glad :)

Ja tänk vad mkt hundar ger oss människor egentligen, så att de räknas som bättre än medicin i vissa psykologiska fall tex.

Jag tänkte också prova agility när han är i ålder för det, nu går vi allmän lydnad som är steget efter valpkursen. Agility kan nog vara skoj och stimulerande för honom.

MVH Josefina