onsdag 19 mars 2008

Uppdatering av månaden..


Var ju i Lidköping förra veckan, måndag till fredag..
Sen körde Arne hem mig på fredag och stannade till måndag.






Vi fixade i ordning tacosallad med tortillas chips
som man skrapar upp "geggan" med då.. (Det ingår i rätten)

Det var ju Melodifestivalen i lördags också, det såg vi ju så klart på,
med lite tv gott att äta på. Vi ringde och röstade på Bengtzing och Nordman,
men helt okej att Perrelli vann, för den låten var inte dålig den heller så..


Jösses va bunken blev full!
Vi hade tacosallad för ett helt land :D




Sen gjorde vi lasange med, fast inte samma dag.
Man fixar nötfärsen som man ska, och vid sidan om gör man i ordning den vita såsen
och även river lite ost. Sen värvar man lagren i en form...
asså färsen, vit sås och sen ett lager med lasange-plattor,
tills alla plattor och fyllning är i formen. Sist avslutar man med vit sås överst
och även riven ost då. Mycket gott!



Har inte gjort egen lasange förut faktiskt..
det är ju min favoriträtt om det görs på "rätt" sätt.
Som många andra rätter så gör alla olika.
Jag gillade skolans underbara lasange faktiskt :happy:





Jag tycker lasagnen blev lyckad!
Vi två åt faktiskt upp typ heeeela formen direkt haha!






Det va på söndagen vi gjorde lasangen..
Tidigare den dan var vi ute lite på stan och kikade, Arne köpte en matta på Mio bl.a
och sen åkte vi runt och såg vart vi hamnade lixom.




Vi hamnade ute på Lindö, där vi såg oss runt i en hamn först.
Sen körde jag mer in i gröten lite och även bytte område,
så vi hamnade i något som heter "Abborreberg".
Där kan man fika och annat, så vi stannade för att se vad det var för ställe,
men det var så mkt mer än vi trodde faktiskt!
Uppe på nått berg där så var detta stället, skogsnära och med fin utsikt över vattnet.
Nära stan men ändå så tyst och lugnt, man hörde något båt på avstånd
och fåglar som satt i träden omkring..




Eftersom hela Abborreberg var uppepå berget så gick det klippor neråt vattnet.
Dit kunde man ta sig men fick vara försiktig så man inte halkar på stenarna.
Där nere stod ett flertal personer och fiskade.
Det var även många som gick elljusspåret intill, som ledde inåt i skogen.
En fin sträcka såg det ut att vara. Det ska även finnas andra friluftsaktiviteter
som en grillplats och annat naturnära.


Ska bli kul att se hur det ser ut på sommartider där med.
Då blommor slagit ut och då stället är öppet med glassbar, fika och annat kul.
En hemsida hade stället me, abborreberg.se
Ska ta med mig mamma dit mer i sommar faktiskt, så hon får se fler delar av Norrköping.
Nån gång kommer jag nog att ta med mig antingen en grill eller picknick
och cykla ut till Abborreberg på Lindö faktiskt.
Det ligger tydligen typ 5km ut bara, och fanns en bra cykelväg hela vägen ut.
Går en direktbuss me, men blir lite mer av ett äventyr med cykel ju.



Ska kolla in lite fler marinor och skärgårdar häromkring.
Det fanns nått som heter Arkösund och dom ska ha lite av varje.
Det ligger ännu närmare Östersjön och tar ca 45 min att åka dit, så kan ju också vara nått.
Ska läsa lite mer på arkosund.com en annan gång..



Nu ger jag upp för detta inlägget!
Har uppdaterat er lite grann nu, och mer kommer..
har ju haft trevligt med min mamma som besökte mig, jag har betsat trämöbler 
och har ljusare hår igen dessutom.
Hade ju nästan svart förut så var ett par processer för att ens få ljusare brun.
Tänkte inte vara blond, men heller inte mörk.
Nån fräsh ljusbrun tänkte jag, nån som kanske skiftar lite av mörka och ljusa nyanser.

Fick ju göra slingor ett par ggr innan det där jättemörka ens försvann,
sen blev det orange-gul, vilket jag räknat med, men då kunde jag ju lättare
sätta i en ljusbrun färgning utan att det blev fel, så nu är jag nöjd än så länge.
Nästa gång jag färgar så kan det inte bli orange mer! p:
Har ju en bra grundfärg nu. Så kan ju nu lättare få den rätta färg nyansen vid nästa färgning.



Nä nu stänger jag ner bloggen för denna gång!
:heart: Kryss & Kräm :heart:



Inga kommentarer: