måndag 4 juni 2007

Allting börjar hos dig själv!

Varför finns det så mycket hat?? Varför gör vi människor illa varann??
Det sägs att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad, det ser vi ju även i krig..
Bombar ni så bombar vi.... typ (usa å afganistan tex)
Går du in på en toalett ute nånstans så vill du ju att den är fräsh å ren.. lämna den i det skick du önskar finna den i..


De som vill andra illa å tror dom e tuffingar, hårda som sten.. dom har vart me om nått hemskt.
Trassel i familjen, jobbig uppväxt, nån jobbig händelse i livet kanske..
Bearbetar man inte händelser så samlas aggressioner istället, som sen spricker och kanske sårar nån som inte alls hade med saken att göra. Kanske t.o.m nån man faktiskt tycker om.

Varför gör man illa andra??
Får du FEL förebilder så blir det ju snett i hjärnan på en. Många är på nått sätt "vana" och vet inte annat.. På sätt och vis är det väl även förståligt att barn inte kan hantera det som händer dom..
Om man bearbetar så lär man sig att hantera det förflutna men även hantera framtida händelser.
Ofta kan man TRO att man bearbetar på egen hand.. men hur man än försöker tro det så ligger det alltid under ytan å det lär du även märka en dag!
Jag menar inte heller att bara för man blivit misshandlad, mobbad eller nått annat tråkigt, så behöver man inte slå nån annan för det.. men tittar du på dom som slåss, mobbar, använder droger, misshandlar, våldtar osv..
Vad har dom för uppväxt? Det e alltid nått jobbigt dom vart me om för å bli såna.
Det är inte synd om dom heller, men om dom bearbetar sig själva så kanske man kan tycka lite mer synd om dom.. annars ångrar dom ju inget heller.

Men man behöver inte förlåta folk från det förflutna.. men kan lära sig att förstå, eller att lära sig å leva med det. . . För vem mår egentligen bäst på att hata??
Ingen ser ju att du hatar å den som gjort dig illa lever ju vidare.. Den som gjort illa vet ju heller inte hur stor skada den egentligen gjort, å kommer förmodligen å göra illa nån igen.
Det är inte förrän man själv blir offer, som man kan förstå hur andra kan må som man själv skulle såra eller göra illa.

Om man aldrig vart ett offer själv då??
Man kan ju alltid sätta sig in i en annan människas sits å känslor.. nu återvänder jag till "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" och

  • Hur skulle DU känna om nån sparka på dig utan anledning??

  • Om nån kallade dig hemska saker dag efter dag så det sjunker in i hjärnan??

  • Hur skulle du känna om dina barn far illa eller e ledsna??

  • Hur skulle du känna om nån våldtog dig?? Eller misshandlade??


Sätt dig in i hur du skulle kunna känna det, men du kommer ALDRIG att helt VETA!!
För innan man e ett offer så kan man ju bara gissa å tro mig, det e inte alls som man gissade, utan värre!

Om du inte möts med respekt och ett leende, så är det för att Du själv inte bemöter andra så... allting börjar hos dig SJÄLV!!!

Slutar inte hatet så kommer våra barn att fara illa av nån annan människa som inte mår bra.
Vill du att dina barn ska få ärr för livet??
Allt börjar hos dig själv!

Finns ju även grupptryck... sånt faller de svaga för.
Visst jag har nån gång gått på grupptryck jag me, för att passa in eller "vara cool".
Men ja erkänner det å jag faller inte för det längre. Jag är starkare än så!
Jag står kvar vid min åsikt å skiter i vad andra tycker om det.. det FINNS folk som accepterar mig precis som jag är.

Mitt i alla mina "tråkigheter" i livet, så miste jag en bunt med "vänner"...
Har ytterst få kvar, men som en kille som miste benet i en bilolycka sa på tv..
"Jag har förlorat många som jag trodde var mina vänner, men hade inte detta hänt så hade jag aldrig fått svaret"



TJINGELING!!!

Inte mitt fel om jag ignorerar dig, jag behandlar bara dig som du behandlar mig

Inga kommentarer: