onsdag 13 februari 2019

"I love you more"

.
Insnöad på youtube lämnas jag berörd med tårar i omgångar.
Jag tittar på klipp med Michael Jackson och får en ödmjuk bild av honom som person.
Minns tillbaka tio år då jag möttes av nyheten om att läget är kritiskt..
Att man vet helt enkelt inte om Michael andas. Sverige visste i det läget ingenting ännu.
Jag följde den långa väntan och såg exklusiva bilder live via amerikansk tv.
Det hann bli natt här i Sverige när de slutligen chockerade världen att Michael nu är död.
Till den minsta sekund satt jag ihärdigt vaken och hoppades på annat....
.
Men de åren runtikring 1990, är nog tider man vill minnas honom bäst,
och jag snubblade över ett intressant klipp förra veckan, sen ett till och ett till.....
Det är då framförallt homevideos, smyginspelade telefonsamtal och annat privat material.
Även om han har ett flertal grymma låtskatter, har jag ändå aldrig varit ett MJ-fan.
Men jag föll ändå för storheten på något vis och ett intresse väcktes där.
Ett intresse som kommit att utveckla sig till att slutligen ha Michael som min förebild ♥
.
Det som slår mig främst är hur jäkla mycket skit denna man har fått utstå i sitt liv!
Inte nog med sin kontrollerande far som slog honom när han dansade fel,
men också ensamheten som uppstod i att inte vara älskad för den han är just bakom namnet.
Att inte veta när någon ska svika härnäst, eller sätta upp lögner för pengavinst.
Likaväl som att aldrig känna sig förstådd. En ingrodd känsla jag själv alltid har relaterat till.
Men så även det mentala tankesättet som jag sällan möter i andra människor.
Samt detaljseende och sättet att se på människor och livet, sättet att le för så otroligt små saker.
Ja ju mer privat material jag kommer över desto mer känner jag att detta var en person
som jag hade kunnat haft djupa samtal med i fleeera timmar i streck...
.
.

.
Om man är större och starkare så måste man också vara extra snäll.
Man måste vara ödmjuk mot de som har det sämre än du själv // Michael Jackson
.
Det andra som imponerade mig var hans sätt att hantera allt jäkla hat.
För hur mycket det än smärtade så valde han att bemöta all avsky och all smutskastning 
med att vara ödmjuk. Att inte sänka sig till samma nivå som han bemöttes med.
Han visste även hur stor effekt ett litet glåpord kan få hos en annan. Därför gjorde han inte så.
Han lärde sina barn att ni får välja vilken väg ni vill i livet, så länge ni inte gör nån illa.
Och om någon sade "I love you", .svarade han alltid; ."I love you more".
.
Att stå när andra vill att man faller. Att ständigt försöka igen.
Det krävs minst sagt en viss styrka för att möta lögner och mörker, med värme och ljus.
Men är det något han lärde sig av sin alltför tuffa uppväxt var att han aldrig
nånsin kommer att bli likadan, som tar ut sin ilska på andra istället för att möta sig själv.
För när de mår dåligt tar de ut det på någon annan.. uttrycker han med sorg.
Michael Jackson har lärt oss att släppa tankarna och söka oss ner till hjärtat. Att känna.
Han har påmint oss om att inte döma någon annan. Att se en bortglömd.
Ja en storhet sitter inte alls bara i vad man har för lyckat jobb, utan snarare mer vem man
faktiskt är för person och hur ödmjukt man hanterar svaghet i livet ♥

Inga kommentarer: