söndag 2 april 2017

★ April Fool's

Kom nyligen in från en riktigt skön promenad runt Strömmen.
Solen står som högst och det är faktiskt varmt ute även om det blivit svalare dagar.
I min egna värld funderade jag lite på varför. 444 .intensivt förföljer mig..
Några fotbollssupportrar tog sig någon öl i gemenskap intill vattnet.
Gårdagens. första aprilskämt .som flitigt haglade in i våra flöden, har nu lagt sig.
Personligen håller jag låg profil en sådan dag, för att inte skapa tvivel.
Visst har jag lurat någon närstående någon gång, men jag avslöjar ju ganska snabbt.
Mitt samvete liksom kickar in direkt.. Jag kan helt enkelt Inte ljuga...
.
Jag värderar sanning så oerhört mycket och fullständigt Avskyr känslan
av att någon hyser tvivel mot en. Man ska aldrig behöva ifrågasätta sanningshalten,
vilket ju kommer sig naturligt att man gör då en lögn uppenbarat sig.
Att tex ljuga om sin bakgrund, vem man är, vad man gjort, träffat eller skrivit med...
Listan kan göras lång och konsekvensen är ett .Bristande Förtroende.
Att vara sann är förmodligen enda gången jag kan sträcka på mig med Gott samvete.
Vetskapen att jag inte undanhåller information, ljugit eller ens bedragit.
Just egenskaper som dessa är också vad vänner genom åren värderar högst hos mig.
Men det är såklart ömsesidigt. Lojalitet kommer man klart längst med!
.
Denna luriga aprildag har fått mig att tänka ett steg längre...
Våra onlineflöden fylls av nyheter och påståenden som vi direkt börjar ifrågasätta.
Förmodligen den Enda dagen vi bryr oss om källkritik i det vi läser.
Men resten av året verkar det inte lika viktigt att kolla upp sanningshalten i rykten.
Att jag personligen är försiktig med yttre info baseras på erfarenheter.
För jag vet hur det känns att bli smutskastad av någon bitter jag fått sätta gränser för.
Vet hur det känns att i omvägar nås av falska rykten om mig själv.
Jag vet även hur det känns att i en relation ständigt bli ifrågasatt och tvivlad på.
Händelser i mitt liv som gjort att jag lärt mig att spara på bevis.
Med bevis kan jag friskriva mig både tvivel och falsk ryktesspridning. Källkritik.
.
Mina erfarenheter av hur snabbt någon kan smutskasta en annan människa,
men också hur ofta vi blir dömda efter vilket umgänge vi har valt att hänga med,
och hur Sällan som. viskningsleken .faktiskt når ända fram Korrekt,
gjorde mig redan tidigt i livet till en alltmer empatisk och icke dömande person.
Jag anser att alla är värda en chans att motbevisa sitt dåliga rykte.
För via handling får man ju snart se personens verkliga jag. Oberoende av rykten.
Det jag kan se och uppleva framför mina Egna ögon, tror jag på.
För både tillit och respekt är ju trots allt något man måste Göra sig förtjänt av.
.
.
Genom mitt liv har jag lärt mig att sanning bara svider för en stund,
medan lögnen för alltid sitter kvar. Vad mer har denne då att dölja bakom sitt skal?
Jag har lärt mig att en osäker person, alltid kommer tvivla på sanningen.
För den dagen det har gått så långt att man visar konversationer eller rent av anpassar
sina intressen och umgängen, men Ändå blir ifrågasatt och tvivlad på...
Ja den dagen vet man att problemet sitter hos den andre.

Inga kommentarer: