tisdag 7 mars 2017

Hemlös Kärlek ♥

.
Jag brinner ju lite extra för våra hemlösa. Tycker att de glöms bort i samhället.
Fick personligen äran att prata med en hemlös man härom veckan..
Det var en kylig fredagskväll som han artigt stannade till och bad om några minuter.
Mannen presenterade sig som Peter och berättade att han är hemlös.
"De allra flesta har fördomar mot oss hemlösa och tror att vi alla är narkomaner"
Peter var trevlig och såg ut som vem som helst på utsidan, men han bar på något annat.
Han berättade om sin bakgrund. Sin utbildning och vilken karriär han haft.
Men någonstans föll han och nu får han ingen hjälp med varken inkomst eller bostad.
Socialtjänsten nekar Peter helt, med motivering att han är för Frisk.
"De som inte ber om hjälp, får den. Men när man Ber om hjälp får man den aldrig"
Peter fick några mynt, men bad egentligen inte om pengar. Han ville bli Hörd.
.
.
I skrivande stund faller snön alltmer utanför mina fönster. Ser kallt ut.
Sedan mitt möte där på gatan har jag tänkt mycket på Peter och hur man kan hjälpa till..
Jag ber er härmed att lyssna iallafall en liten stund på denna livesändning ovan.
Bara en liten bit in i filmen får vi träffa några riktigt fina och fantastiskt härliga människor.
De säger några riktigt bra och tänkvärda meningar, som alla borde höra...
Varför vill de inte sova på härbärgen? Varför får just denna grupp hemlösa ingen hjälp?
.
.
"Vi här ute, vi har ju ingenting att dölja. Det är ärligheten va.
Sanningen till varandra. För den som inte klarar det, som försöker deala och manipulera.
Ja han är ju borta va. Det ser vi ju, tyvärr. Vi umgås och är goda vänner."
.
Osämja ibland? - "Nej det är inte mycket. Osämjan kommer ju oftast när man kör med vita,
gröna eller svarta lögner. Men vi är ärliga mot varandra. Det är raka spår hela tiden."
.
.
På senare år har jag skänkt kläder till hemlösa varje vinter.
Men jag tror även att vi behöver vara deras Röst ut i samhället. Tror det är viktigt!
Att fördomar försvinner och att vi börjar förstå att fler resurser behövs!
Vi sätter flyktingar i boenden med mat och värme, men glömmer av våra egna hemlösa..
Skänk kläder, sovsäckar och dylikt! Men Höj även rösten för de som inte hörs!
.
.
Besök gärna: Vid din sida

Inga kommentarer: