lördag 30 april 2016

Valborg ♥

.
Idag fyller hans majestät hela 70 år. Jag är stolt över vårt svenska kungahus. 
En ödmjuk familj som jobbar hårt och ser även den lilla människan.
De utstrålar både värme och välmening,. tillit och trygghet.
Hade äran att hälsa på kungen och drottningen på nära håll när jag var yngre.
Jag minns kungens leende när han tog emot en ros ur min hand ♥
.
Men det är också Valborgsmässoafton och faktiskt härligt väder ♥
Fotot här ovan tog jag på gårdagens cykeltur till affären.
.
Valborg är enligt traditioner en .vårfest. kopplat till både häxor och spöken.
Man förde oväsen med rop, skott och horn och tände skyddande eldar.
Man ville helt enkelt skrämma bort de onda krafterna.
Traditionerna lever kvar även idag. För egen del lite lugnare firande.
För några år sen slog vi alltid ihop oss ett gäng till förfest hemma hos någon.
För att sedan fortsätta festen med grillning i Folkparken.
Efter majbrasan och fyrverkerierna, så tog vi spårvagnen ner till tivolit,
för att åka karuseller, dricka mer cider och spela chokladhjul.
.
I år blir det dock lugnare och ingenting är planerat.
Dagen börjar iallafall med att följa det stora firandet på Nyhetsmorgon.
Har köpt hem lite gott att dricka utifall att nått faller in.
Om inte annat är en god stund i tv-soffan alltid uppskattad.
Blir ju inte mer spännande än man gör det, eller hur.
Varmt Grattis till vår konung! Till resten önskar jag trevlig Valborg ♥

Inga kommentarer: