söndag 16 november 2014

Inspiration ♥


Vad gör jag på en lördag kväll då?
Jo, jag tände rökelse och massa värmeljus här hemma.
Långfilmer som rullar på tvn i bakgrunden...
Medan jag hungrar efter utveckling som fotograf.
Foto och redigering är en kreativ konst.
Man blir aldrig fullärd. Man utvecklas ständigt.
Framförallt om man söker sig till kunskapen.

Nu när vi står emellan två årstider
och det känns allmänt brist på själva fotograferandet,
så sitter jag i forum på facebook där man tillsammans
ger konstruktiv kritik, berömmer, samt diskuterar.
Man lär sig verkligen massor!
Att vistas bland sådana som har mer kunskap
och som tar allmänt mycket bättre foton,
kan göra att man känner sig dålig och nybörjare..
Men det stärker också att faktiskt lära av dom.

När jag idag tittar tillbaka på mina favoritfoton,
tagna för kanske 2-3 år sedan, så ser jag massa fel.
Det är bra, för det innebär att jag gått framåt.
Nu gäller det att lära av misstag, ta del av Ny kunskap
och se till att skaffa mig nya favoritfoton!



Ska man kalla sig fotograf och dessutom ta betalt 
för sina foton, så bör man fota i raw-format.
Då blir fotot som ett digitalt negativ.
När man kör jpeg-format så väljer kamera grunderna.
Egentligen har man en färdig bild, som man ändå
väljer att redigera på och resultatet blir överarbetat.
Iallafall för ett tränat öga.

I somras graderade jag upp mig till Nikon D7100.
Nu när jag har en så mycket bättre kamera,
så blir intresset på kvalitet större än tidigare.
Kommer så småningom satsa på ljuskänsliga objektiv,
men vill också bli mycket bättre på redigering.
Har vissa favorit-fotografer som är Stor inspiration
vad gäller redigering. Ni ser deras foton här ovan.
Gillar verkligen den varma känslan som färgerna ger.
Jag vill bli bättre på att redigera som dom.
En bra grund är youtube. Där finns det massa hjälp.
Många som visar och lär ut, steg för steg.



Kommer köra igång med plåtandet snart igen.
Sen öva mig fram i redigering..
Jag vill skapa mera. Utvecklas. Bli bättre ♥

Inga kommentarer: