söndag 26 december 2010

♥ Julafton ♥

.



24 December kom till slut!
Vi delade upp sysslorna denna dagen. Det får man göra på jul tycker jag.
Jag tog med Alwin och Wilmer på långpromenad, medan mamma dammsugade.
 
 
Grannen i huset på andra sidan, hade på sina två pelare vid husets ingång,
satt vitt sidenband på gatustenar och pyntat till det lite juligt och fint, se nedan:




Mamma hämtade Nanen vid 13, för att äta lutfisk tillsammans på dagen. 
Det är himlans gott! Många har ju svårt för lutfisk, men jag tycker helheten är så bra.
Ska vara Skärhamns lutfisk helst, den i folie form och rött lock.
Sen kokt potatis, vitsås, salt och peppar. Sen Apotekarnes julmust också då!



Jag och syrran äter varken sill eller jansson, så vi skulle ha potatisgratäng istället.
Den startade jag igång med att laga, nån gång efter lutfisken.



Sen kom alla runt 16 tiden.
Det blev mer paket under den söta lilla granen och värme ljus var tända över hela lägenheten.
Ljuslyktor och liknande på golv, bänkar, vägg osv osv. Som sig brukar.
Jag, mamma, syrran, Nanen, Mormor och morfar, var vi som firade julafton i år.



Slät kaffe och lite prat, sen startade vi med maten! Mums!
Senare, då vi hunnit smälta maten lite, så blev det fika med kaffe, de bakade kanelbullarna 
och den mjuka pepparkaka mamma bakat.
På kvällen flyttade vi oss in i vardagsrummet och försökte avnjuta lite tv.
Det var på "Tomten är far till alla barnen", så det såg vi självklart.
Den vill jag gärna se på jul faktiskt.
Det var också det enda vi egentligen såg på tv. Inte blitt alls mkt tv-tittande denna julen.




Nedan ser ni lite random foton från kvällens gång.
Tog inte så mkt foton dessvärre, men lite kan jag iallafall dela med av allt.



 Vi öppnade julklapparna rätt sent på kvällen, närmare 22.30.
Man ska ju bevara spänningen under dagen och öppna på kväll tycker jag.
 Då går man igenom dagen med en liten spänning på nått sätt lixom.


Wilmer fick en liten leksak av mig också. Den figuren ni ser ovan.
Det var godisar i paketen, som ska lock honom att öppna själv. Vilket han duktigt gjorde!
Alwin hittade jag inget till, då jag var ute i sista sekund och allt,
men jag slog in massa leversnittar, så han kan söka upp dom i sitt lilla paket.
En variant av paket öppning blev det alltså ändå, hehe


Bortsett från födelsedagens stickade strumpor som jag önskat mig...
Så fick jag på julen; paradis kartonger, pengar och ett par underbara EMU Hi Hipper!
Dvs ett par äkta ull skor, som jag önskat mig! Dom fick jag från syrran!
Hon har beställt dom ifrån USA och hon vet hur mkt jag gillar såna här!
Ska ta kort på dom och visa, men så länge får ni se nedan och i länken ovan:
 


Det är färgen till höger jag fick, precis som jag önskat mig!

Inga kommentarer: