fredag 2 juli 2010

Progress!

.
 Min underbara Torsdag!
 
Wilmer har haft en BRA dag!
Började dagen med en promenad genom mysiga 'Vinninga' här, 
precis som alltid efter frukost.
På hemvägen sen så gick vi in till min mormor och morfar lite,
där hundarna i vanlig ordning fick godis utan populära morfar.
Vi tog kaffe och digestive kex med smör på.




Vadå bada pool??
Hemma så blev det sen på eftermiddagen, att vi tog vara på solen.
Stålande sol och underbart och jag ville ha lite mer färg igen.
Mamma hade köpt en liten barn pool på ÖoB, så den blåste jag upp.
Inte mkt att blåsa som tur var. Denna skulle hundarna ha för svalkning.
Detta var nytt för Alwin, som ju aldrig badat mer än i duschen...
Så jag ställde mig i poolen och sen lockade i honom.
Fick ta den takt det tog, eftersom det var förtroende jag ville få fram.
Att han litar på mig och gör detta i sin egna takt.
 
 


Jag la godisar på kanten av poolen som han skulle ta.
Sen la jag längre in i poolen, så att han mer och mer skulle kliva i poolen.
Lite konstigt och otäckt var det allt, men han var duktig nybörjare!
Wilmer visade också hur man gör. Han var ju också osäker som yngre.
Men nu har Wilmer inga större problem att plaska runt.
Simma kanske han undviker, men plaska på grunt går så bra så!








Grundlydnad
Sen blev det lite glass och hundarna avnjöt varsitt hundben.
Solen gick sakta ner, men bara sakta. Var så sköna solstrålar kvar.
Jag valde sen att träna lite med hundarna.
Wilmer var mkt duktig och visade allt han kan, men även NYA trick!
Han imponerar många då han tränas på "appelplan" och sånt faktiskt.
Där är han väldigt redig och bra!
 
 
 

Alwin som är nybörjare hade flera områden att träna på.
Mamma har inte Vetat hur hon ska göra vissa moment i lydnad.
Samt få honom att sitta fint vid hennes vänstra ben tex.
 
På dessa saker är Wilmer väldigt bra och exakt, så jag visade henne.
Jag bad även Wilmer att sitta på avstånd och stanna där,
sen tog jag istället Alwin och tränade nybörjare med.
Korta stunder gäller i hans fall, för han får inte hinna tröttna.
Moment också, som att säga "stanna kvar", vänta kort stund, sen berömma.
För han har lite svårt för det och går gärna efter och ska inte alls stanna kvar.
Men jag ville nu visa mamma hur jag tränat.
 
Wilmer är ju trots allt rätt bra på såna här typer av moment.
När jag genomfört ett moment några få ggr, så får Även Wilmer godis.
Han får för att han klarat Sin uppgift, att alltså ligga kvar där jag bad honom.



Söta tassavtryck!






Trick
Jag har alltid velat få Wilmer att "rulla runt". Det tricket alltså.
Men han har ständigt fått ångest då jag med glatt humör, försökt mig på tricket.
Han har inte varit alls bekväm och inte ens vågat ligga ner efteråt,
för han tror att det då leder till att han ska göra det där obekväma tricket igen.
Så har fått visa att ett "ligg" kan vara vanligt ligg utan krav.
Han har hur som varit ångestladdad och obekväm då jag 
försökt mig på tricket "rulla runt".

Häromdan gav jag mig på tricket igen och inte Helt bekvämt kanske....
Men bad honom ligga ner först och sen rullade jag runt kroppen.
Fort fick det gå så ingen obekvämhet hinner uppstå om det går för sakta.
Säger samtidigt "rulla runt" som jag hjälper koppen runt. Sen berömmer glatt!
Det hela ska vara roligt och gärna lite lek emellan om så behövs!
Upprepade detta några få ggr per dag, inte för ofta.

När jag sen efter några dagar gjort detta,
så provade jag om det funkade att han ligger ner och jag med godis
i handen försöker föra runt honom, så han mestadels rullar själv.
Gick lite halvt som halvt faktiskt, men jag fortsatte rulla runt kroppen
på samma sätt som innan och ibland försökte hålla en godis vid nos 
och styra runt som sagt.

Häromdan på en promenad så försökte jag momentet att "rulla runt" igen.
Han lyckades faktiskt rätt så bra för första gången.
Att hålla en godis framför nosen och styra runt kroppen gick bättre också.
MEN IDAG!!! Han rullade helt själv!!!
Jag provade att utföra det hela 2, 3 och 4 ggr för att se att det sitter
och han upprepade det, han rullade runt utan hjälp från mig!!!
Åh så glad jag blir!!! Det blev massa beröm, godis och massa bus också!
Han blev så stolt han också! 
Tänk, att för några få månader sen bara, så hade han total ångest i detta,
men nu klarar han att rulla själv och han verkade ha kul äntligen!





Wilmer har varit så bra idag!
Inte heller lika många utfall pga osäkerhet. Han har ju sina rädslor och sånt...
Men idag har vi haft en bra dag tillsammans.
Mys, vänskap, kärlek, bus och skoj!
 
Även att lite få svalska sig i poolen gjorde honom rätt så mkt gladare faktiskt!
Han verkligen trivdes kunde man tydligt se! 
Låg på både sidan och på rygg i gräset och grävde med fram tassarna 
i luften lite som han gör när han mår som bäst 
och "badade" lite i gräset av lycka!
 
 




Framsteg!
Stolt över honom på flera sätt idag!
Grannarna sa till mamma förut också att oj vad Wilmer blivit lugn!
Jösses vilken bättring har gjort!
Din dotter har verkligen jobbat Bra med honom, 
för han han verkligen bättrat sig!
 
Känns mkt kul att höra! Det har vart mkt arbete 
och jag har själv sett tydliga bättringar!
Förut tex, så skällde han mkt, på allt! Han gjorde utfall på allt också,
men idag gör han utfall på kanske 2 cyklister av 7.
Utfall på 2 grannar av 4 eller 5.... och många faror som var självklara 
att bli galen och göra utfall på förut, har minskat rejält.
Han kan ligga och bara titta idag och inget säga. Underbart!

Kunde inte ens ha med Wilmer på kalas tidigare.
Han gjorde utfall i lägenheter och i alla miljöer.
Idag gör han inte det. Mkt stor förbättring har skett!
Vissa rädslor och osäkerhet är kvar, men skönt att höra lite från 
grannar och sånt att dom imponeras av hans tydliga förbättringar 
och att mitt stora arbete ger positiv respons!




Fotnot
Hoppas fortfarande på att bråk och liknande inte ska finnas i mitt liv!
Eftersom det inte bara förstör Mig, utan min stressade hund också!
Lugn och ro, utan bekymmer, det behöver vi båda!

2 kommentarer:

Nettan sa...

Gud så härligt att höra att han gör framsteg! Keep up the good work! ;)

Yvonne sa...

Vilken tålmodig och hängiven hundägare du är! Wilmer förtjänar inte att du ger upp pga vissa andra personers betende. Så kämpa på!
<3