torsdag 1 juli 2010

Avel


Torsdagen har varit bra!
Har fått redan på att Wilmer's avel inte är så bra.
Väldigt mkt inavel och uppfödaren verkar dra lite olika historier 
till oss valpköpare.
Har haft kontakt med de som köpt valp av Wilmer's mamma och pappa,
och vi alla valpköpare har stressade och nervösa hundar.
Hon som hämtade sin hund innan Wilmer, upplevde tik mamman som nervös osv.
Hur kan man avla på en sån tik???

Jag blev besviken när jag fått reda på så här mkt av de andra valpköparna!
Känner mig lurad och hon som köpte Wilmer's kullbror är med besviken.
Vi 3 personer som har valpar på dessa föräldrar, har alla besvär.
Så hundarna är stressiga, osäkra, gör utfall, kan ibland verka aggressiva.....

Hanen från första kullen blev för stor,
andra kullen skulle blivit 4 valpar med de första tikarna dog.
Dom var nämligen för stora och hade för bråttom ut, so dog.
Kvar av de 4, var 2 hanar, varav ena blev för stor. Wilmer alltså.
Så på tikens andra kull så skulle alltså redan hon ha fått 4 st för stora.

Ja, det kallas sönderavel.... när standard mått inte längre håller
och mamman enligt en köpare verkar mkt nervös, 
medan vi andra inte ens få SE mamman, och sen blir våra alla valpar stressade.
Så vi har sönderavlade hundar och de kommer kräva mkt tålamod och lugn.

Uppfödaren har lite väl mkt inavel på vissa hundar också.
Wilmer's mamma är stressad och pappan har massa inavel, mer än tillåtet.
Så hur är Han då??? Låter inte alls bra!

Men hur som..... mkt tålamod och lugn....
Känner mig lurad och allt, men får ta saken som den är nu när jag 
fått samla mig lite efter min stora besvikelse igår.




Fotnot!
Krävs att Wilmer växer upp i lugn och trygg miljö...
Utan bråk och upprörda känslor!
Har jag alltid sagt, men inte alla som respekterar att min hund behöver 
lugn för att må bra och den/de få som inte respekterar det, 
sållar jag bort som kontakt också!

För att Wilmer ska må bra, så måste jag må bra!
Så energi tjuvar och sånt får försvinna och mucka bråk med nån annan!
Så vida dom inte vill ha på samvete att dom stressat sönder 
en person OCH en känslig hund.. ..

Inga kommentarer: