måndag 19 april 2010

♥ Underbara Söndag ♥

.
(Sorry, detta blir långt)
 
Linda åkte för en stund sen, så tänkte passa på att blogga om dagen.
Har ändå mina skor i tvättmaskinen, samt en av urin-täckena i en maskin också.
Så maskinerna är klara om typ 40 minuter, så varför inte ta det ikväll, tänkte jag.

Idag tänkte jag städa, men blev aldrig att jag kom igång riktigt.
Sen fick jag ett mess av Linda vid 17 tiden, om att gå ut en sväng ihop.
Jag tackade ja till erbjudandet och vid 17.30 så åkte hon hemifrån.

Jag hade inte ännu ätit, så hon fick komma in så länge,
och hundarna passade på att busa här inne och jag passade på att bjuda på kladdkaka.
Vi tog det sista av det som fanns kvar, för det var dags att ta slut på det.
Får baka mer en dag om jag vill ha mer... håller ju några dagar bara.

Vi kom överens om att höra av oss till Nettan och fråga ifall hon vill mer ut.
Vi hade redan bestämt oss för Glotterskogen, som jag pratat väl om.
Nettan ville så klart hänka på, så vi bestämde plats att hämta upp henne och Candi på.
Strax innan 19 så hoppade Nettan in i bilen och off we go!

Jag guidade Linda om hur hon kommer fram till Glotterskogen och mot Åby åkte vi, 
sen kommer en skylt att dyka upp under vägen, där det står "Glotterskogen".





Lite lian -åkning, agility hopp hit och dit, 
så var vi nu igång på vårt lilla söndags äventyr!





Hundarna sprang runt och busade i skogen och 
vi andra kollade in äventyrs banan som fanns intill oss....
Linda råkade halka på mossa som växte på en sten 
och jag häver ur mig "Ligg kvar, Ligg kvar!" och sen fram med kameran fort, haha!


En mysig kväll med sol som höll på att gå ner lite försiktigt bakom träden.....
Fin omgivning och trevligt sällskap! Lite små bus blev det också!
 
 
 
 
Wilmer blev lite "olydig" ett tag....
Hundarna hade busat av sig lite och vi hade gått in i skogen en bit och mötte denna naturen.
Då började Wilmer bli lite konstigt rätt som det var.
Han kom inte på inkallningen tex. Vilket irriterade mig rätt så mkt.
 
Allt började efter att jag försökte få honom att gå ut på båtbryggan.
Han gillade inte bryggan och blev osäker varje gång han försökte gå på den....
Vi ville ha ett samlings foto där alla är bredvid varann, ute på bryggan,
så jag hämtade Wilmer för att få fotot vi ville ha.
Men efter bryggan, så litade inte Wilmer på mig mer...... han vägrade komma på inkallning!
Rätt för att jag skulle utsätta honom för något sånt där hemskt igen, så fel av mig.



Jag är INTE orolig att han försvinner, där litar jag till 300 % på att han håller sig vid mig.
Men just att han tar omvägar  istället för att komma TILL mig, 
Detta gjorde mig lite små putt faktiskt.
 Men jag kopplade honom en kort stund, sen provade igen..
Han upprepade sitt konstiga beteende då jag släppte honom, så jag kopplade gång nr 2.
Övade lite kontakt då i kopplet och jobbade med lite godis som belöning.

Han blev genast bättre då jag jobbade i kopplet 
och i samma veva så hade Linda klättrat upp på ett berg!
Jag släppte Wilmer igen och han fick komma på inkallning nu titt som tätt...
Han lyssnade jättebra nu igen! Var bara nån kort stund där som han blev lite "konstig".
Men nu var han duktig och bra igen på alla sätt och vis.
Nu hade han fin kontakt och kom på varje inkallning direkt. Inga problem mer!



Det var ju mitt fel som sagt, för jag bar ut honom på en brygga han inte litade på.
Det gjorde ju att jag utsatte han för obehag och då vågade han inte 
komma till mig på inkallning efter brygg-händelsen... så mitt fel.




Ville han inte ut på bryggan så skulle jag struntat i det helt..
Jag ville ha ett samlingsfoto så var lite ego av mig att utsätta han då han inte litade på bryggan.
Jag hade inte heller velat komma till mig ägare om den utsatte mig för "hemska" saker.

Nog om det, man lär så länge man lever och man lär av misstag...
Jag fick vinna tillbaka hans förtroende genom att öva tillit i koppel som sagt.
Han lärde snabbt ändå att jag inte kommer utsätta honom igen, utan bara ge beröm.
Så han kom på varje inkallning rätt så snart efter den korta stund i koppel.





Som sagt, 
så hade Linda hittat en väg upp på berget och vi andra hakade på.....
Ja först hittade vi lite 'hinderbanor' också....




Väl uppe på berget så blev det gruppfoto!
Vi njöt av utsikten lite också innan vi väl gav oss ner från berget igen.




Vi gick mot bilen rätt så direkt, efter att vi kommit ner från berget.
För solen håller på att gå ner och för att slippa gå i kolsvart skog,
så bör man börja gå mot bilen i god tid innan det blir för mörkt.

Vid kl 20.20 så sitter vi alla i bilen, nöjda och glada 
och åker på den långa grusväg som leder oss bort från skogen!

Linda hängde med på en kaffe innan hon åkte hem, då vi inte träffats på ett tag.
Så lite allmänt prat och umgås, och bada Wilmer stod först på schemat!
Han var så pass smutsig att det var lika bra att bada på riktigt.
Linda satte honom i badet direkt, så jag kunde komma igång och koka kaffe,
sen kom jag in och hjälpte henne med badandet.

Lotus var så pass trött att han la sig i soffan så länge.
Efter Wilmer's bad, så hade vi två utslagna hundar i soffan.
Nöjd och trötta efter denna trevliga söndag som vi nu haft!

Nu när Wilmer är badad, så kan jag ta på fästingmedel i nacken, om någon dag.
Dom små äckliga liven har ju vaknat och på agility kursen i veckan, så kröp en på Wilmer.
Tack Linda för hjälpen med badet!





Tack tjejer för en underbar skogsdag!
Det gör vi om, tycker jag! Pyzz Pyzz

2 kommentarer:

Tiggir sa...

Det var en rolig äventyr som vi gjorde!! Tycker också att det ska vi göra om..Lotus var rätt så slut & när vi kom hem så gick han raka vägen till sängen o somnade!!
Tack så jätte mycket för en rolig söndag!!
Bamse bamse kram

Nettan sa...

Det var askul, klart vi måste göra om det! =)