torsdag 15 april 2010

♥ Agility Kursstart ♥

.
Maria gick precis hem och Wilmer rastades i samma veva.
Angående kvällen, så gick jag iväg mot bussen vid 16.45 kanske...
Höll kontakt med Nettan, som skulle kliva på samma buss, men vid annan hållplats.
Hon skrev att hon är nära hållplatsen och att jag skulle meddela när den är vid henne,
och jag svarade direkt att den är där nu så SPRIIIIIIING, typ.

Hon hann precis fram i samma veva som bussen börjat blinka utåt, 
men inte helt än kommer ut i filen som ju är full med bilar som väntar på stoppljuset... 
Nettan knackar på rutan, men han skakar på huvudet, chauffören.
Hon hade lätt kunnat hoppa på innan han ens kommer in i en körfil,
men han vägrade släppa på henne!
Så var bara att hoppa på nästa buss för hennes del...
Vi gjorde upp att jag väntar på avstigningsplatsen, så kommer ju hon strax efter.



Agility - Kursstart






Vi gick mot brukshundsklubben, då Nettan också kommit fram
och det tog oss 20 minuter att promenera. Då var Wilmer rastad innan.
Passade på att rasta av honom medan jag väntade på Nettan's buss.
Så väl framme har vi gott om tid att kunna få sola oss lite.






Vi samlades först i stugan där vi lärde känna varann lite bättre under en fika.
Det fanns nybryggt kaffe, saft, rulltårta, kakor och muffins.
Nettan kunde inte ha med sig sin hund, Candi, för hon hade nämligen börjat löpa Idag! 
Så Nettan kom ändå med och tog upp all info.

När vi fikat och fått veta vilka vi alla är, så skulle vi ner till agilitybanan.
En till sheltie är det i vår grupp. Hade nog vart konstigt annars hehe.
Rasen är ju trots allt vanligaste ansiktet då man nämner agility,
bara för dom oftast vinner och oftast är bäst i sporten.
Jätte söt var hon, en liten sobel tik på 1½ år. Kommer från egen uppfödning i Svärtinge.
Lite små morr blev det då Wilmer blev lite nyfiken. 
Men det är rätt så tik-aktigt beteende, enligt mig. Är därför jag valt hane, för att slippa sånt.
Men jättekul med fler inom rasen och hon var jätte söt.
 
Vi såg en till sheltie också, som gick i valpkursen intill oss... 
En sobel hane på typ 7 månader.




Wilmer springer A-hindret (Sheltie tiken syns uppe till vänster)


Wilmer och Theo är de enda killarna, resten i gruppen är tikar.
Lite intressant tyckte Wilmer och försökte flörta titt som tätt.
Han är kastrerad men intresset idag gjorde att man lite undrade hehe
Sheltie tiken var han lite intresserad av faktiskt.

Det gick jättebra för Wilmer idag faktiskt!
Han slarvade inte, men han kan gärna försöka Lugna sig lite. Han är för ivrig.
Men ibland kan det ju slarvas om man är ivrig, men det gjorde han inte faktiskt.
I början så var Wilmer lite för glad och lite för mkt runt om honom var det.
Han drog i kopplet bl.a och var lite svår till kontakt ibland.
När vi skulle prova på tunneln, så var han jätte duktig och det var inga problem,
men när han sprungit i tunneln de två ggr jag bad honom,
så tog han sig friheten att ta en riktigt Stort race runt på öppna gräsmattan....
Han behövde springa av sig och han blev busig också.
När han sprungit i en cirkel, 
så tog han sig friheten att gå igenom lite hinder igen också haha!
Han tog halva banan själv!






Jag fick tillbaka honom rätt så snart ändå och då var han lagom nöjd!
Han hade ju mkt spring i bena så det gjorde lite grann ändå.
Han skötte sig bättre och bättre efter den korta spring-rundan.


Folk hade ju kurser på stugan.... en valpkurs var igång bl.a.
Så den störningen fanns ju, 
och sen höll en lydnadskurs igång på stora appelplan intill också.
Så bortsett från att vi i vår grupp höll på, så stördes Wilmer av flera olika andra håll också.
Men då valpkursen tog slut och även de som hade kurs på appelplan försvann....
Då började Wilmer fokusera mkt bättre!
Han hade finare ögonkontakt och han följde banan rätt så problemfritt....
Då sprang han banan utan koppel och lyssnade ifall jag försökte sakta ner honom osv.
Innan var han ju lite väl ivrig, men nu var han mer fokuserad.
Så bara vi vart inne på agility planen ett tag, så blev han bättre och bättre.






Vi får inbetalningskortet nästa gång vi träffas,
eftersom det kan ju hända att vissa hundar inte passar för agility 
och då behöver man ju inte fortsätta.
Men att döma ifrån dagens första kurs, så brinner han för detta!
Han har varit kanon duktig! 
Behöver bara lugna ner sig och inte vara så ivrig att komma igång.
Har något väl bråttom och behöver busa av sig innan gärna.
Han blev så busig av alla dessa hundar..
 

Men trots sin iver så skötte han hinder utan större problem.
Jag är nöjd med denna kursstarten!
 
 


 
 
Jag och Nettan gick sen mot bussen igen och jag var hemma vid 20.30.
Maria mötte upp mig här utanför min port och vi oss kaffe, pratade....
Jag bjöd på lite mat också som jag värmde upp, av det jag lagat innan kursen.

Vi förflyttade oss sen till soffan och såg på lite Seinfeld bl.a.
Sen blev det lite aprikoskräm, senare.
Klockan var 1.40 då hon gick hem, så har nu suttit vid datorn sen dess.
Kollat på agility fotona och fixat med lite musik.
 

Tack för idag!!

 Tack också Nettan för att du fotat idag! happy

3 kommentarer:

Tiggir sa...

Ser ut att ni har haft en bra agility!! Kul att det gick bra & Wilmer var duktig!!
Bamse kram

Nettan sa...

Det vart ju rätt bra bilder ändå :) Men jävla busschaffis..*mummla*..

Hemmet Är Min Borg sa...

det här kommer att bli jätteroligt för wilmer , hahah sprang han hela banan själv
kraaam