onsdag 21 april 2010

Agility - Kurs 2

.
Kom precis hem från kurs 2 av agility för nybörjare.
Har varit en jobbig dag på flera sätt och jag har inte varit helt "stabil" heller.
Började lite med att jag och Wilmer små-bråkade i eftermiddags....
Han skulle skälla på flyttgubbar i trappen och åt allt och alla för övrigt.
Så tog på humöret att han ständigt skällde mot dörren, bara Det!

Strax innan 17 så satt jag på bussen och Nettan hoppade på vid hållplatsen efter mig.
Hon var utan hund även denna kurs gången, för Candi löper fortfarande.
 
 



 

Vi var framme på Brukshundsklubben i så pass bra tid att jag hann att springa av Wilmer lite.
Jag lät han vara lös inne på agility inhägnaden, samt att jag gick utanför så han kunde springa.
Väl inne på klassrummet, så var även en ny hund med, som inte var där förra onsdagen.
En tollare-tik, som Wilmer blev nyfiken på... 
Dessvärre så var ägarna lite väl överbeskyddande, så bad om att få bort Wilmer.
 Kursledaren hade sagt innan dom kom in, att vi kan koppla lös hundarna,
så dom får lära känna varann noga innan vi kör igång där ute sen.
Men det hade dom ju inte hört och dom var nya dessutom...
 
Dom hade gått på lydnadskurserna i huset intill som tidigare erfarenhet
och det har ju jag också gjort och då ska man inte hälsa.
Nu på agilityn så bör hundarna istället hälsa av sig innan kursen drar igång.

Nåja, jag visste direkt att detta var inte bra, för nu kommer Wilmer passa på 
att ta extra varv då han är lös på agilitybanan och 
försöka få chanser att komma nära tiken för att bekanta sig och nosa.
Det är nämligen extra viktigt för honom att nosa av sig och så....



"Slalom" -hindret var nytt, men det klarade Wilmer galant!



Vi gick ut och började köra.....
Redan vid första tillfället han var lös, så rusade han runt som en tok!!!
Han passade självklart på att nosa in sig på alla hundar också, precis som jag visste!
Fick in honom till slut, men han tog sig allt nått extra frivarv.... *gaaahhh*
Det gjorde han ju förra veckan också, men nu var det lite mer.

Nått jag märkte denna veckan också, var att han nosade väldigt mkt!
Ett himlans nosade non-stop, efter godis, revirmarkeringar osv...
Vet inte om någon löptik kanske vart i hagen där förut idag eller så, men ett himla nosande!
Han fick med sig den andra hanen i gruppen, att springa med honom.

Sen när han var lös vid ett tillfälle IGEN, så sprang han av sig rejält!
Nosade intensivt på Allt och lyssnade inte alls på mig.
Jag kände mig helt "misslyckad" i just den stunden.... 
ville gråta emellanåt om jag ska vara ärlig.
Ju färre hundar vi skulle vart, desto lydigare skulle Wilmer varit, 
men nu fanns jag inte alls! Helt okontrollerbar!

Fick locka honom längst bort i inhägnaden 
och försöka få honom så långt ifrån agilitybanan jag kunde...
Så de andra kunde fortsätta utan att Wilmer stör dom.. Det var inte lätt men.....
Mkt frustrerad och gråtfärdig kände jag mig vid det tillfället.
Detta var typ andra tillfället tror jag, som han var lös på.
Då sprang han runt mkt mer än första tillfället.... hopplöst att få in honom!
Kändes ju dumt också, att allt detta sker framför alla osv. Retligt.
Folk tror väl att jag inte har pli på honom tex.
Men jag skulle ju inte ta kursen om han inte hade grunderna.








När jag väl fått in honom, efter många om och men, och då jag missat flera 
av de nya hindrena som lärdes ut då jag försökte fånga in mina lösa hund.
Så gick jag mot bänkarna och försökte att lugna ner Mitt psyke!
Kände mig rätt uppspelt och försökte att inte få tårar också. Kändes hopplöst!
Kursledaren berättade att det är vanligt att nån hund i gruppen får sånt där spel..
Och att det ibland är en ny hund och ibland kanske samma hund, 
så vi ska försöka att inte bry oss om det händer vår hund nån vecka.
Hon sa att det är så ny situation för dom detta, och det händer....

När vi stått och lugnat ner oss i kanske 5 minuter, så var vi nu med i träningen igen.
Fick ha Wilmer kopplat först, men sen provade vi att utgöra hinder utan koppel igen.
Nu gick det bättre, men det hände ändå att han kom av sig pga dofter.
Då fick jag ingen kontakt med honom Alls, förrän han nosat klart! Mkt frustrerande!
Ett himla nosande på honom idag! Fattar inte vad han kände överallt!



"Kryptunneln" klarade han utan godis och större visning av mig.
Kunde säga "kryp" och han tog alla 3 steg utan problem.



Men då han väl utförde banan och lyssnade, efter att han sprungit av sig osv,
då var han ju jättebra och utförde hinder bättre än den andra sheltien.
Det som skilde våra hundar åt var att hennes tik, inte var lika intresserad av lek och så.
Så hennes kunde ju vara lös hela tiden, medan min ville leka och ha sig.
Men min utförde hindren lite mer korrekt och utan större hänvisning.
Hennes behövde istället lite mer korrektion och visning på hur hon skulle göra.

Så jäkla synd att min har lite För mkt lek i sig!
Min har ju också lite extra behov att få leka innan, samt nosa av sig ordentligt 
på alla andra kurshundar INNAN han ska utföra banan.
För trots att jag försökte få av lite energi och allt, innan kursen började,
så kommer ju en NY glädje så fort han möter de andra hundarna.
Då spelar det ingen som helst roll att han är trött, 
för han blir ändå super glad och busig av att se dom!



Kontakt övningar medan de andra kör sin tur på banan...



Regnade gjorde det så klart rätt så mkt ikväll också!
Så Wilmer var ju jätte smutsig!
Fick ta på honom sin täckväst på slutet, för han har ju fått fästingskydd....
Då får man inte bada hunden och sånt, eftersom fästingskyddet då sköljs av.
Nu var han ju redan blöt och blev det även då han blev tvungen att duscha mage, 
armar och tassar då vi väl kom hem...

Inte nog med att mitt humör var off road redan,
så skulle jag ju få fötterna dyngesura, då jag tvättade av honom i badet också.
För brunnen var visst lite "öppen" så det forsade på mina fötter där jag stod intill badkaret.
Suck säger jag för denna dagen!








Vet inte hur jag ska göra nästa kurs gång, 
för han kommer starta kursen på samma sätt, det vet jag!
Man ska tänka positivt jag vet, men jag vet också att han gör så här...
Sen när han fått nosa av sig och springa av nått glädje spring efter att han träffat de andra hundarna,
så kommer han sköta sig bättre och lyssna på mig sen.
Så vida det inte blir som idag, att han ska nosa non-stop på ALLT!
Att ofta vara på klubben, även utanför kursen alltså, är ju en lösning.
Men att ta sig dit utan att ha en bil, är lättare sagt än gjort...... *fundera fundera*







Nu ligger Wilmer här... helt slut så klart!
Matte får se hur hon löser den första stunden av överskotts energi, bus och lycka!
Vill inte att kursen ska starta så här varje vecka...
Fick tips om att gå och hämta honom, då han rusar iväg... 
"ööhm... jooo, va tror du inte jag FÖRSÖKT med hela kursen!!! 
Han sticker ju om jag går Mot honom!!! 
Försökte ju även att springa åt andra hållet och försöka få med han på Det sättet juh"


Ska skriva på vovve.net tror jag....
Och se hur andra i samma sits, gör för att få bort den där första glädjen...
Eller ja... att få hunden mindre intresserad av dofter, andra hundar osv.

7 kommentarer:

Hemmet Är Min Borg sa...

tråkigt att han gör så,annars är han riktigt söt när han springer över alla hinder :)
kram

Purple Kitten sa...

Tråkigt att Candi löper som sgat, annars hade han nog fått av rätt mkt energi på bus med henne också i och med att vi var där rätt tidigt. Nåja, det blir nog roligt sen när dom får va tillsammans sen på kursen. Tyckte han var duktig idag ändå fastän han gjorde sina varv ibland. Men det gick mkt bättre på slutet! ;)

Josefina sa...

Förresten...
TUSEN TACK till Nettan som var fotograf även denna vecka!

*niger lite fint* :)

Purple Kitten sa...

D var så lite så ;) Du tar säkert foton på gumman sen när jag o hon tränar så ;)

Purple Kitten sa...

Borde kanske bli fotograf ;) hihi, bilderna blev ju asbra vissa asså :D

Lilliss sa...

gud vad jobbigt att han sprang iväg för dig så där!
men vad kul att han tycker att det är roligt med agility!

kjamar!

Tiggir sa...

Säger samma sak som Jeanette..Att det är tråkit att han gör så..Han är ju en sån duktig hund annars..
Men det ser rätt så kul ut med agility & det ser ut att han har det kul!!
Bamse kram gumman