onsdag 10 februari 2010

Trust me

.
Igår kväll innan läggdags, så bar jag ner en massa i källaren...
Hade nämligen grejat i lägenheten och rensat bort en massa som ska kastas.
Sen skulle en del åter igen ner i källaren för att förvaras där... 
 
 
 

Wilmer hängde med ner i källaren och då jag slängde sopor.
Jag hade termobyxor på mig, för jag tänkte ta med Wilmer ut på en promenad!
Funderade på att skriva till Maria, 
men sen valde jag att det nog är bäst att gå ensam med honom denna kvällen.




Jag tränade honom under promenaden... eller ja... Miljöträning mer.
Han har ju blivit så osäker på allt och även människor är skrämmande,
så om jag går på lite gator runt om i city tänkte jag..
Där jag låter honom försöka lita på mig mer och våga lita på att mina beslut är bra.
Om vi väljer att gå en viss gata tex, och han vill inte det, 
så ska han lita på att inget hemskt kommer hända.
 
Det var sånt här som vi övade på! Jag har använt fel metoder nämligen, så måste lite börja om.
Man ska inte korrigera en hund som gör utfall tex och det har jag gjort.
För utfallet kommer ju av att hunden är osäker och rädd..
Korrigerar man de känslorna så kommer de bara trappas upp och successivt bli värre,
vilket det också blivit, så nu övar vi mer på tillit istället!




Han var osäker för att nämna... han var rädd och så.
Men jag har haft mobilen av hela gårdagen och idag är den också av.
Jag försöker hålla mitt lugn och bara andas.
Ser jag någon gå där borta så avleder jag istället med kontakt och ev godis.
Jag berömmer ifall han tittar bort från "faran" för då tigger han ju inte bråk så att säga.
Sen låter jag honom bli ett "snäpp" lugnare och så går vi glatt vidare.




Vi gick långpromenad, och det fick ta den tid som behövdes.
På hemvägen så märktes det att han kände igen sig på dofter och allt....
Han började dra mer och blev gladare.
Men då svängde jag på slutet in i ett bostadsområde mitt emot mitt hus typ.
Där har han aldrig gått och jag tänkte att om jag blandar hemma dofter, med nya.....
Så vi svängde in där och plötsligt var det en massa nya dofter igen att ta in.
 
Han gick fram till alla portar och nosade, de han inte gick fram till,
gick jag fram till och ställde mig bara nära dörren utan att titta på honom.
Mer för att visa på ett diskret sätt att jag inte är rädd för situationen.
Han tittade på mig kunde jag se i ögonvrån och gick upp mot dörren han också.


När Wilmer är osäker så söker han mkt ögonkontakt.
Han vet att jag inte gör som han vill så att han helt enkelt måste 
försöka lita på vilken väg jag vill gå och vad vi nu ska göra. 
Detta ska så klart övas in Mer av!
Skulle han fått välja så skulle han dra hemåt och vara inne istället.
Men drar han, så går jag åt andra hållet, eller står kvar tills han inte drar mer.
 
 
Gick hur som helst mkt bra igår.. 
Han var rädd och osäker, men jag fick ändå ut det jag ville av träningen!
Måste ta mig i kragen så att detta upprepas, Men med lugnt humör!
Inga bråk eller liknande som stör, för det ger mig ångest 
och då är jag inget bra stöd för Wilmer.
 

Mer ordning i mitt röjande nu

Inga kommentarer: