måndag 14 september 2009

Ja, vad gör man?



Klockan är nästan 7 och jag har precis kammat katten.
Gick ju inte somna om igen så har alltså varit vaken nu sen 3-4 som sagt.
Var för en stund sen som jag valde att gå upp en stund och kamma Oliver.
Så la mig precis nu igen.
Det sägs ju att man ska gå upp en stund om det inte går att somna
och sen ska man försöka sova igen.
Men då man är uppe så ska man inte se
på tv eller sätta sig vid datorn, utan göra annat en stund.

Katten vart trimmad i pälsen i början på våren.
Det var dags att borsta, samt bada, men jag har funderat länge på detta med att börja om.
Kanske är nyttigt tänkte jag. Han har ju trots allt haft pälsen som den än i nu 6 år.
Så jag valde att börja om som sagt. Han såg då ut som en trimmad pudel.
Nu har pälsen börjat växa och har redan kommit en bra bit faktiskt.
Så pälsvården är tillbaka.

När några knutar kommer så tar man bort dom, men sen kommer det snart fler, dom tar man bort..
Och i nästa stund så är hela pälsen i knutar och då ser man att det är dags att bada igen.
Men för att bada så ska knutar bort först.
Vilket tar lite tid eftersom dom förökar sig så snabbt i pälsen på slutet, alltså när det är bad dags.
Hårbotten har ju då blivit lite mer fettig är vanligt så att säga,
vilket gör att knutar bildas mkt snabbt i pälsen.
Blev en hög av hår! Det blir det ju jämt eftersom det ju inte bara är knutar, utan också massa död päls.
Långhåriga djur borstas ju även för att byta päls och få bort lösa hår, alltså död päls.
Är inte helt klar med honom i borstning,
men kom långt ändå så inte mkt kvar, sen ska jag bada honom!






Wilmer sa god natt när jag åter igen la mig för en stund sen. 
Oliver gillade inte att bli kammad så han smet under sängen för att sura, direkt när jag var klar. 
Men han kommer att hoppa upp i sängen sen vet jag. 
Han ligger alltid intill min huvudkudde. Så han kommer sen. Där ligger han hela nätterna.


Nä, i skrivande stund är klockan 7, så måste försöka sova igen! 
Har ju inte vart någon bra sömn de senaste två nätterna så kommer oavsett, att vara trött idag.

xoxo

Inga kommentarer: