onsdag 10 juni 2009

Valpoman?

.
Wilmer är redan 16 månader gammal och jag är redan i planer på en till vovve.
Kommer vara en sheltie också såklart och kommer inte bli redan än.
Även om jag skaffar mig en om 1-2 år framåt, så planerar jag i tid.
Vill nämligen hitta en bra kennel som föder upp sociala och stabila shelties.
Vill vara noga med mitt val av ny kennel till framtida vovven.



Foto slumpvis taget från nätet



Kennel?
Jag vet att vovven ska vara stabil och social i sin avel.
Bra mentalitet är otroligt viktigt för mig!
En sheltie som har nervös eller rädd avel bakom sig är jag försiktig med.
Mkt av detta beror på att min Wilmer är lite stressad av sig....
Kan ju ha att göra med att han är i den åldern, värsta åldern.
Då är det ju spökålder och liknande och många 'bävar' för hundens tonår.
Wilmer's bror hade också lite stress och sånt i sig så....
För att vara på säkra sidan så är jag noga med att hitta en kennel som främst
jobbar på sheltiens mentalitet och föder upp så stabila vovvar som går.
Är fortfarande inne på sobel färger på nästa vovve.
Blue merle har jag sett jättefina shelties som är, men sobel blir det ändå.
Vet ni en kennel som har sociala + stabila sheltie, så tipsa gärna!

Vill ju också väldigt gärna ha ett mer standard mått på nästa hund.
Wilmer är ju underbar som sagt, men han är lite hög. 45 i mank.
Så vore kul om nästa vovve blir mindre, alltså mer i standard måtten.


Kön på nästa?
Kön är inte bestämt ännu.... nuvarande är ju hane som sagt
Har en uppfattning av just tikar och att dom är mer egna av sig.
Att dom kan morra, visa tänder å sånt, om en hund kommer fram till dom då Hon inte vill. Medan hanarna tar situationerna mer med en klackspark. Alla tikar jag sett har varit såna små sura som gärna visar tänder ibland å så, men inte till människan då alltså. Men en hane har jag aldrig sett göra så.
Har jag fel??? Finns säkert kennlar med bra uppfödning på tikar också.

Är lite inne på att nästa sheltie blir en tik..... får se.



Foto slumpvis taget från nätet



Har inte bestämt kön som sagt, men vill ha en hund
som kan gå lös om jag så skulle vilja, och som bryr sig om vad jag säger,
mer än att sniffa runt tex. Blir det en hane som kommer han så klart
att kastreras han också eftersom jag söker ett sällskap bara.
Många av de tikar jag träffar är inte så glada i lek,
iallafall inte så mkt med andra hundar, utan kanske då mer
med någon människa en stund, medan hanar gärna busar
och hittar på skojiga saker som man länge kan skratta åt..
En tik jag träffade gick lös i trädgården intill gatan och såg mkt följsam och fin ut,
men hon hade aldrig lekt i hela sitt liv, vilket vore jättekul om dom gärna gör.




Pappas två blue merle collies - Tiken närmast kameran


Pappas vovvar
Pappa har collies, men tiken leker inte gärna heller,
kanske bara om man kastar en boll till henne ute.
Inte så mkt mer... han säger det också vet jag att hon går ju lös jämt,
och är superduktig på detta, men hur kul är det i längden
om hon inte gör MER än att vara lydig utan koppel tex.
Nästa hund han skaffade var då en collie hane..
Denna leker ju såklart massor och det händer lite mer skoj,
men kanske lättare med att få en tik att gå lös???


Vad tycker Ni???
Vore kul om ni har erfarenhet av både tik och hane,
så jag får bästa råd och erfarenhet av er.
Är verkligen nyfiken på vilken ras min nästa sheltie ska bli.

3 kommentarer:

Anki sa...

Kenneln där vi köpte Allegro ifrån försöker få fram lugna valpar. Allegro är ganska modig, i vissa fall... i andra är han en liten fjolla *ler*

På en utställning i Mjölby träffade jag en uppfödare från Motala som verkade väldigt vettig! Hon och hennes man har Lyckoshellans kennel: (http://www.lyckoshellans.com/). De var väldigt hjälpsamma och delade med sig av tips och trix trots att de skulle ställa ut själva! Så jag har funderat på att köpa min nästa Sheltie från den kenneln. Jag har dock inte pratat med några valpköpare därifrån, utan bara ägarinnan...

Här blir det nog hanne igen! Tikar löper och då blir dom ju lite hispiga och kan bli bitska och så... eller är det bara jag som fått fel uppfattning om tikar? Pappa har alltid haft tikar (dvärgtax) och mina kompisar mest hannar...

Nu blev det mkt svammel, men du ville ju ha lite åsikter *ler*

Underbar bild på din Wilmer när han vänder sig mot kameran, för det är väl Wilmer?!

Kramar så länge!

Josefina sa...

Det är ett foto jag hitta på nätet, men jag älskar det fotot. Mkt fin vovve! ;)

Ja det är bara kul att bolla fram lite på skillnader på könen tycker jag.. erfarenheter å åsikter osv.
Bra att ha lite kött på bena innan man bestämmer kön på nästa skönhet ;)

Emme sa...

Hej!
Jag har själv en underbar tik, en sheltie på 11 månader. För mig var det väldigt självklart med en tik eftersom att jag är intresserad av tävling, träning och avel. Jag kan råda dig en kennel som är KANON enligt mina ögon:

Gardenia Garden's kennel!



Jag tror tyvärr att majoriteten av dagens uppfödare avlar på utställningsmeriter... alltså inte på psyke och stabilitet, vallningsduglighet eller så. Synd. Men trots det finns det dom som gör det!

Jag råda dig att alltid kolla in inaveln på en viss valpkull, se också stamtavlan (om PRA finns mycket innom släkten).

Kennelägaren ska givetvis vara snäll, trevlig och (jag tycker nog) ha det där extra som gör att det känns rätt att köpa en hund från just honom/henne.

Kön: det beror på vad du ska ha hunden till. Du har för visso en hane redan, jag skulle nog råda dig en till hane. Kan bli lite jobbigt då tikar löper 2 ggr./år. Men det väljer du klart själv.